Vznikla aj nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. Už teraz sa v školách táto pozícia pilotne zavádza a záujem o ňu prejavilo 414 škôl.
Zmeny sa dotknú aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením. Zákony definujú pojem inkluzívne vzdelávanie. Vďaka reforme poradenského systému budú mať žiaci podľa ministra školstva dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.
Žiacky poradný výbor zasadal premiérovo
Žiacky poradný výbor má za sebou prvé oficiálne zasadnutie. Výbor je zložený zo 16 členov, ktorí budú mať možnosť vyjadrovať sa aj k pripravovaným zmenám vo vzdelávaní. Informuje o tom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na svojom webe.
"Žiacky poradný výbor je konkrétnym vyjadrením toho, že mladí ľudia majú byť a sú partnermi pri prijímaní opatrení v škole i v spoločnosti, ktoré sa priamo dotýkajú ich života," povedal generálny riaditeľ Iuventy – Slovenského inštitútu mládeže Peter Lenčo. Verí, že bude inšpiráciou pre iné inštitúcie či samosprávy pre spoluprácu s mladými ľuďmi.
Zástupcovia žiakov na stretnutí diskutovali o tom, čo sa im na vzdelávaní a školstve páči a kde vnímajú priestor na rozvoj. Ako pozitíva vnímajú napríklad rovesnícke a interaktívne vyučovanie. Zlepšenie by si podľa nich zaslúžili učebné pomôcky. Vo vyučovaní im tiež chýba finančná gramotnosť a enviro témy. "Diskusie boli veľmi podnetné a verím, že Žiackemu poradnému výboru sa podarí naplniť svoje poslanie zvyšovať účasť žiakov pri rozhodovaní o návrhoch koncepcií v oblastiach výchovy, vzdelávania a života mládeže," uviedol Jozef Miškolci zo Štátneho pedagogického ústavu.
Hodnoty, ktorých sa chce výbor pri svojom pôsobení držať, sú vzájomný rešpekt, aktívne počúvanie, otvorenosť, rovnosť, hľadanie riešení, kreativita, rozhodovanie na základe faktov a schopnosť spolupracovať a argumentovať.