Jej cieľom je zhodnotiť, či je vhodnejšie pokračovanie diaľnice v plnom, resp. v polovičnom profile, alebo postačia úpravy na ceste I. triedy. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) o tom informoval v písomnej odpovedi na otázku poslanca Tomáša Šudíka (OĽaNO) počas štvrtkovej Hodiny otázok v parlamente.
Poslanec sa zaujímal, či urobilo ministerstvo dopravy kroky k tomu, aby bola diaľnica na Zemplíne realitou čo najskôr. Odvolal sa pritom na informáciu, že táto diaľnica by bola jedným z najlacnejších úsekov vzhľadom na terén. Medzi Bidovcami a hranicou s Ukrajinou je plánovaných päť úsekov D1 v dĺžke 74 kilometrov. Podľa údajov na portáli NDS sú všetky v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Verejné obstarávanie na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 po tom, čo Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) zhodnotil tento projekt, by sa malo začať ešte do konca tohto roka. V dohľadnom čase sa tiež očakáva podpis zmluvy s vybraným zhotoviteľom druhej etapy úseku R2. Košice, Šaca - Košické Oľšany. Minister dopravy tým odvetil na otázku poslanca Petra Libu (OĽaNO).
Aktuálne je vo výstavbe prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4. „Ďalšie chýbajúce úseky R4 medzi Prešovom a štátnou hranicou s Poľskom sú v príprave, pričom na jeden úsek je právoplatné územné rozhodnutie a spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Na ďalšie tri úseky je spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie a pri zvyšných štyroch úsekoch je ukončený proces posudzovania vplyvov na životné prostredie,“ odpovedal Doležal. Deväť plánovaných úsekov R4 medzi Prešovom a hranicou s Poľskom, vrátane druhej etapy severného obchvatu centra Šariša, má dĺžku 65 kilometrov.
Ministerstvo dopravy sa vzhľadom na dôležitosť R4 zaoberá aj analýzou možností realizácie chýbajúcich úsekov medzi Prešovom a hranicou s Poľskom cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). K tomuto je však potrebné dotiahnuť prípravu týchto úsekov po stupeň územného rozhodnutia, na čo treba vyčleniť finančné prostriedky. „Zároveň bude potrebné odobrenie tejto formy realizácie aj rezortom financií,“ dodal minister dopravy.