Po stredajšom rokovaní vlády to uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS). "Z týchto desiatich percent sa deväť percent vzdeláva online, zvyšné percento prostredníctvom pracovných listov či telefonicky,“ priblížil.
Minister takisto informoval, že počas minulého týždeň sa zrealizovalo rekordných viac ako 300.000 antigénových (Ag) samotestov, dosiahnutá pozitivita bola na úrovni 0,9 percenta. "Momentálne je pozitívnych na ochorenie COVID-19 1,4 percenta zamestnancov škôl, 0,7 percenta školákov,“ dodal. Distribúcia Ag samotestov bude pokračovať naďalej do konca kalendárneho roka.
Gröhling vyjadril potešenie, že školy naďalej nie sú ohniskom šírenia infekcie, zdôraznil, že stále ostávajú otvorené. „Aj keď máme čierne okresy, školy ostávajú otvorené, prerušuje sa iba vyučovanie v jednotlivých triedach," upozornil.
Práve v okresoch s nižším zaočkovaním a v okresoch v tmavšej farbe je aj viac žiakov v karanténe. Podľa komunikačného odboru rezortu školstva sú medzi nimi napríklad okresy Prešov, Martin, Bardejov, Sabinov, Stará Ľubovňa, Tvrdošín či Svidník.
Minister dodal, že aj naďalej platí, že školy sa plošne zatvárať nebudú. Podľa pravidiel Úradu verejného zdravotníctva sa zatvoria iba jednotlivé triedy, v ktorých sa objaví pozitívna osoba. „Iba my sami môžeme ovplyvniť to, ako bude situácia na každej jednej škole vyzerať. Prevencia, očkovanie a obozretnosť pomôže udržať triedy otvorené čo najdlhšie,“ uzavrel minister.
Na základe údajov, ktoré každý týždeň nahlasujú školy ministerstvu vyplýva, že práve v okresoch s nižším zaočkovaním a s horšou farbou je aj viac žiakov v karanténe. Situáciu môže obzvlášť zhoršiť obdobie sviatkov, keď mnohí cestujú naprieč Slovenskom. Medzi okresmi, kde je miera dištančnej výučby vyššia, situácia na školách úzko kopíruje situáciu v jednotlivých okresoch. Všeobecne platí, že čím je stav v okrese horší, tým viac tried funguje cez dištančné vzdelávanie.
Minister sa takisto vyjadril k odmietavému postoju vysokých škôl k plánovanej reforme a predloženému návrhu rezortu. Zdôraznil, že po roku a pol diskusie o zámere a filozofii, kam je potrebné vysoké školy posunúť, je čas na realizáciu konkrétnych krokov. "Je tu pripomienkové konanie a trojtýždňová lehota, počas ktorej možno predložiť konkrétne výhrady ku konkrétnym bodom, nie je možné, aby po roku a pol niekto povedal len to, že to odmieta ako celok, ale nepovie, čo konkrétne a ako si predstavuje inak," dodal Gröhling.