Licenčná rada dala prvé pokuty za audiotextové televízne súťaže. Prvú pokutu uložila Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) v utorok 10. septembra za vysielanie audiotextových televíznych súťaží, v ktorých majú diváci riešiť matematické a iné vedomostné úlohy. Pokutu vo výške 16 000 eur dostala spoločnosť Markíza - Slovakia, spol. s r.o. za vysielanie Sexy výhry 11. a 20. januára a Akčnej výhry 30. marca a 1. mája na programovej službe Dajto, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.
"Vzhľadom na ich povahu posudzovala rada súťaže ako telenákup a sankciu vysielateľovi uložila za porušenie zákona o vysielaní a retransmisii - povinnosť zabezpečiť čestnosť a slušnosť reklamy a telenákupu, pretože obsahovali nejednoznačné, nepresné a nesprávne inštrukcie o spôsobe riešenia zadaných úloh. Pri dodržaní zadania príkladu nebolo možné dospieť k výsledku, ktorý označil vysielateľ v rámci konania pred radou za správny," informovala Jelčová.
Licenčná rada prešetrila početné podnety divákov, ktorí sa súťažami cítia byť oklamaní a považujú ich za podvod. "Skonštatovali sme, že existuje viacero relácií, ktoré podľa nášho názoru chcú nečestným spôsobom vylákať z ľudí peniaze a my proti nim musíme zasiahnuť. Zároveň chceme upozorniť občanov, aké riziko predstavuje zapájať sa do hier a súťaží, ktoré tieto relácie ponúkajú," citovala hovorkyňa RVR predsedu rady Miloša Mistríka.
Rada má právomoc prešetrovať len obsah vysielaných súťaží - zadanie úloh, jednoznačnosť ich riešení, uvedenie správnej odpovede a podobne. "Podnety, v ktorých sa diváci sťažujú, že napriek opakovaným telefonátom neboli prepojení do štúdia, dovolali sa len automatickému telefonickému systému alebo im neúspešné hovory boli spoplatnené neúmerne vysokými sumami, postupuje rada na riešenie Slovenskej obchodnej inšpekcii," upozornila Jelčová.
RVR v súvislosti s telefonickými hrami zároveň začala správne konanie. Týka sa komunikátu Akčná výhra, ktorý spoločnosť Markíza - Slovakia, spol. s r.o. vysielala 15. júna na programovej službe Dajto. Rada preveruje, či jeho vysielaním nebolo porušené ustanovenie o slušnosti a čestnosti reklamy a telenákupu a aj povinnosti zabezpečiť, aby vysielaný telenákup nepoškodzoval záujmy spotrebiteľov a nezneužíval ich dôveru. "V krátkom čase rada na základe sťažností prešetrí ďalšie vysielania Akčnej výhry, reláciu FOOORMANIA televízie FOOOR a súťaže odvysielané na programovej službe RING TV. Ak sa aj v týchto prípadoch preukáže porušenie zákona, Rada vysielateľom uloží sankciu v rozpätí od 3 319 do 165 969 eur," dodala Lucia Jelčová.