Nasleduje tak vzor iných európskych hlavných miest, napríklad Barcelony, Berlína či Londýna. Nová dlažba by sa mala na chodníkoch hlavného mesta objavovať od leta 2022. Primátor Vallo spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) sľubujú, že bude spĺňať všetky moderné štandardy.
Podľa Valla je nová dlažba unikátna nielen pútavými grafickými prvkami, ale aj formátom a lokálnou farebnosťou. „Oproti asfaltu je vhodnejšia v rámci adaptácie na meniacu sa klímu. Vydláždené chodníky pretrvajú tuhé zimy aj horúce letá, ich výhodou je jednoduchšia údržba a rozoberateľnosť,“ vysvetľuje primátor. Podobu novej dlažby vytvoril dizajnér Martin Jenca a podľa Valla v nej Bratislavčania nájdu odkazy na ikonické ilustrácie a grafický jazyk Miroslava Cipára, Ľudovíta Fullu či Milana Dobeša.
Súčasťou je aj originálna dlaždica s nápisom Bratislava. V hlavnom meste sa momentálne nachádzajú tri druhy povrchov - kamenná, betónová a asfaltová. Kamenná dlažba v historickom centre mesta sa podľa primátora meniť nebude. Nová dlažba však prinesie jednotnosť v rámci betónových povrchov, a nahradí aj niektoré asfaltové. Mala by byť osadená na najfrekventovanejších uliciach mesta. Hovorkyňa mesta Katarína Rajčanová sa vyjadrila, že celková cena dlažby bude známa až po vyhodnotení súťaže.
Mala by vydržať roky
Metropolitný inštitút Bratislavy pripomína, že podobná dlažba je štandardom aj v iných metropolách, napríklad v Barcelone, Londýne či Berlíne. Na Slovensku ide o unikát, ktorý ľudia okrem Bratislavy inde nenájdu. „Bratislavská dlažba bola navrhnutá tak, aby ulice príjemne doplnila a pritom nerušila či nekonkurovala architektúre mesta ako takej,“ tvrdí MIB.
Nový povrch sa začne postupne objavovať v uliciach hlavného mesta od leta budúceho roka. Podľa architekta Jána Bahna je správne, že mesto ponecháva v historickom centre mesta kamennú dlažbu. Je to tak podľa neho prirodzené. „Čo sa týka betónovej dlažby, je určite zaujímavejšia ako obyčajný asfalt. Je však vždy dôležité, aby mal jej vizualizáciu pod palcom dobrý architekt. Musí byť štrukturovaná a dobre vymyslená tak, aby vydržala roky,“ dodáva Bahna.
Čím je výnimočná?
- Je bezbariérová, môžu ju tak pohodlne využívať mamičky s kočíkmi či ľudia na invalidných vozíkoch.
- Je ekologickejšia, estetickejšia, lepšie udržiavateľná a nadväzuje na históriu hlavného mesta.
- Ide o vodopriepustný povrch, vďaka ktorému sa dažďová voda dlhšie udrží v priestore a efektívne zlepšuje mikroklímu v okolí.
- Je 8 centimetrov hrubá, pričom doteraz sa používala najmä dlažba s hrúbkou 6 centimetrov. Väčšia hrúbka prispeje k lepšej odolnosti proti poškodeniu.