Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) najnovšie zvýšilo prostriedky pre štátneho manažéra železničnej infraštruktúry o 57 mil. eur na základe rozpočtového opatrenia Ministerstva financií SR. Vyplýva to z dodatku k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 - 2021 medzi rezortom dopravy a železnicami, zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv.
Ani zvýšený objem dotácií podľa ŽSR nerieši problém ich podfinancovania v aktuálnom roku, naďalej nezohľadňuje potrebné finančné zdroje na realizáciu zmluvy v plnom rozsahu a na infraštruktúru na zabezpečenie plnohodnotného prevádzkovania súčasných aktívnych železničných tratí. Ministerstvo dopravy a železničiari sa preto dohodli, že budú pokračovať v rokovaniach a vyvinú maximálne úsilie na zabezpečenie financovania, ktoré umožní plnenie požiadaviek rezortu na kvantitatívne a kvalitatívne parametre a rozsah prevádzkovania dráhy a jej súčastí v zmluvne dohodnutom rozsahu.
Štát okrem zdrojov na prevádzku infraštruktúry poskytoval ŽSR ročne 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných vplyvov zo zníženia úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre pre nákladných dopravcov. Táto suma v terajšom roku cez dodatok k zmluve v septembri vzrástla na 24,9 mil. eur. Ministerstvo dopravy a ŽSR uzavreli ešte v júli tohto roka zmluvu o poskytnutí vyše 26 mil. eur na investičné akcie v rámci modernizácie a rozvoja železničnej dopravnej cesty do konca roka 2021.
ŽSR podľa bilancie ekonomicky oprávnených nákladov a výnosov by na základe zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry mali v tomto roku dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkové plánované náklady sú v objeme 433,8 mil. eur, z toho najviac na služby v minimálnom prístupovom balíku vyše 390 mil. eur a na služby v traťovom prístupe k servisným zariadeniam a ďalšie služby 42 mil. eur.
Celkové výnosy sú plánované vo výške 405,8 mil. eur, z toho najväčšiu časť tvoria úhrada od ministerstva dopravy na ekonomicky oprávnené náklady súvisiace so službami vo výške 298,6 mil. eur a úhrady od dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre za 78 mil. eur. Stratu z rozdielu medzi skutočnými nákladmi a výnosmi zo zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry v objeme 28 mil. eur chcú železničiari vykryť nerozdeleným ziskom z minulých rokov. Celkový výsledok hospodárenia na základe zmluvy by tak mal byť vyrovnaný.