Dispečingy sú odteraz v pohotovosti až do konca marca. Využijú takmer 100 strojov vrátane novej techniky. V Moldave nad Bodvou (okr. Košice-okolie) na záveje nasadzovali aj ZIL z roku 1963 (spotreba 80 l), teraz ho má nahradiť moderná Tatra Phoenix.
Spomínaný nezmar ZIL už však neminie odchod na zaslúženú penziu v cestmajsterskom obvode Moldava nad Bodvou, kde si jej pomoc nevedeli vynachváliť. A to aj napriek vysokej spotrebe až okolo 80 l. Podľa miestnych cestárov totiž práve táto fréza vždy zabrala, keď iná technika zlyhala. V uplynulej zime ju použili počas kalamity pri odstraňovaní závejov v okolí obcí Ploské a Ortáše (okr. Košice-okolie).
Zapadli tam autobus, dva privolané sypače ako aj ďalšia ťažká vyslobodzovacia technika! Za účinným ruským strojom však v osobnom aute museli prevážať bandasky s olejom a pohonnými hmotami, lebo nádrž frézy vraj nemala dno... Keďže v akcii bola takmer nonstop celý deň, odniesli si to prevodovka i spojka.
Bohužiaľ, vhodné náhradné diely už zrejme nezískajú. V autoparku však majú iné stroje, ktoré by ju mohli nahradiť. Najmladším je Tatra Phoenix, ktorú využívajú v okolí strediska Košický Klečenov. Ďalšie majú v Čani a dokopy počítajú počas údržby s tromi nákladnými vozidlami aj inou technikou vrátane nakladačov a bagra. Zatiaľ do terénu vyrážali len v okolí Rožňavy, kde už sneh odhŕňali na Dobšinskom kopci.
11 000 ton posypu
Krajskí cestári zabezpečujú údržbu 1 908 kilometrov ciest II. a III. triedy. Starajú sa tiež o 287 km ciest I. triedy v okresoch Michalovce, Rožňava, Trebišov a na úsekoch v okrese Košice-okolie. Majú na to vyhradených 11 000 ton posypového materiálu.
Tatra Phoenix
- Rok výroby: 2020
- Hmotnosť: 9,8 t
- Motor: naftový V6 s objemom 12,9 l
- Výkon: 476 koní
ZIL D 470
- Rok výroby: 1963
- Hmotnosť: 11 ton
- Spotreba: 80 l/100 km
- Výkon: 150 koní
- Motor: naftový V6 s objemom 20 l