Najmä hlodavce však dokážu narobiť poriadne škody a obhryzením káblov môžu dokonca úplne znefunkčniť vozidlo. Nie každú škodu spôsobenú zvieraťom v priestore motora však automaticky kryje havarijná poistka.
Zvieratá vlezú do priestorov motora, ktorý aj po vypnutí vozidla zostáva dlhší čas teplý a poskytuje im útočisko pred zlým počasím či zimou. Ak nič netušiaci vodič auto naštartuje a napríklad mačka nestihne vybehnúť, dostane sa medzi rozvodové remene motora, čo sa často končí pre zviera tragicky a pre auto škodou.
Takejto situácii sa dá podľa ochrancov zvierat zabrániť tak, že pred nastúpením do auta sa päsťou silnejšie pobúcha po kapote vozidla. Zviera z priestoru motora vybehne von. Toto pravidlo by si mali špeciálne v chladných dňoch vodiči osvojiť. Škoda na motore, ktorá by vznikla následkom takejto situácie, sa totiž nedá považovať za škodu spôsobenú hlodavcami, ktorú kryje havarijná poistka. "Takéto prípady nespadajú automaticky pod krytie z havarijnej poistky a posudzujeme ich individuálne od prípadu k prípadu," uviedol Jiří Moravec z oddelenia likvidácie škôd na motorových vozidlách poisťovne Uniqa.
Pokračoval, že do tejto kategórie patria aj prípady, keď sa pod kapotou nájdu vtáky, alebo škody spôsobia torzá vtákov či drobných hlodavcov, ktoré si tam iné zvieratá doniesli ako korisť. Ak má teda vodič v chladnom počasí problém s naštartovaním auta, nemusí vždy ísť len o poruchu. Skúsenosti mnohých vodičov dokazujú, že hlodavce si s obľubou "pochutia" na izolácii káblov alebo hadiciach a takéto poškodenie môže auto úplne znefunkčniť.
"V dnešnej dobe sú autá riadené prevažne elektronicky a preto prehryznutie príslušného kábla môže spôsobiť fatálny výpadok elektronických systémov na vozidle a odstaviť ho na veľmi dlhú dobu," konštatoval Moravec. Škody, ktoré po sebe hlodavce zanechajú, sa niekedy pohybujú v tisícoch eur. Vedia poškodiť káble elektroinštalácie, zapaľovania, ako aj narušiť vnútorný kryt kapoty.