Pre Nový Čas Nedeľa sme sa preto porozprávali s influencerkou Natáliou Pažickou (26) o tom, akým spôsobom je možné pozitívne vplývať na ľudí pomocou sociálnych médií, o tom, ako sa z modelky a nákupnej maniačky stala zodpovednou greenfluencerkou i ako pomocou sociálnej siete dokáže každý mesiac efektívne pomáhať ľuďom v núdzi i opusteným zvieratám.
Ako by ste vysvetlili označenie greenfluencer?
Greenfluencer pochádza zo slova influencer, a teda, že má dosah na veľký počet ľudí. Hlavným princípom jeho práce (a teda aj mojej) je edukovať ľudí na rôzne environmentálne témy a inšpirovať ľudí k vedomému a zodpovednejšiemu životu.
Boli ste modelkou, naplno ste žili vo svete módy, cestovali ste, o témy, ktorým sa dnes venujete ste sa nezaujímali?
Od 14 rokov som sa venovala modelingu. Pri cestovaní som navštívila aj fabriky, v ktorých sa naše oblečenie vyrába. Keď som mala asi 16 rokov, strávila som 2 mesiace v meste Guangzhou v Číne, kde mi návšteva jednej konkrétnej fabriky vyvolala v hlave plno otázok. Šičky v tej fabrike, v otrasných podmienkach bez klimatizácie nielen pracovali, ale aj žili - niektoré aj s malými deťmi. Svojimi zarobenými peniazmi živili svoju rodinu z inej časti Číny.
Stále som bola obrovská milovníčka módy, pretože som si myslela, že v takýchto fabrikách sa šije len oblečenie, ktoré zoženieme na nejakých čínskych trhoch. Neuvedomovala som si, že sa to môže týkať aj tých značiek, ktoré svojimi peniazmi podporujem ja. Mala som módny blog, pracovala som ako freelance stylistka (poz. red. štylistka na voľnej nohe) a rozhodla som sa ísť študovať módu do Amsterdamu na AMFI (Amsterdam Fashion Institute).
O udržateľnosť v odevnom priemysle som sa začala zaujímať hneď v prvých týždňoch a ostalo mi to po celú dobu môjho štvorročného štúdia. Moje projekty boli orientované týmto smerom. Odevný priemysel sa musí zmeniť, pretože momentálne sa cca každých 20 rokov zdvojnásobuje, a to veľmi neudržateľným spôsobom. Treba ho preto transformovať, aby bol aj pri narastajúcom počte obyvateľov udržateľný.
Kedy prišla zmena vo vašom živote? Bolo to akési náhle pochopenie, či ste sa téme udržateľnosti najprv venovali dlhšie?
Počas prvého úvodného týždňa nám v škole pustili dokument The True Cost, ktorý si možno pozrieť online o pravdivej cene lacného oblečenia, ktorým si týždeň čo týždeň plníme svoje šatníky. Neverila som vlastným očiam. Ani vo sne by mi nenapadlo, že situácia môže byť vo svete taká kritická. Pochopila som, že ide o všetky značky, u ktorých ja tak rada nakupujem.
Ak sa človek začne zaujímať o jeden problém v oblasti ekológie trošku viac do hĺbky, pochopí, že všetky oblasti sú prepojené, v podstate človek ani nevie, kde začať. Neviem stále pochopiť, prečo sa o tom nerozpráva viac, a to verejne.
Naozaj nám je všetkým jedno, že naše oblečenie šijú deti a ženy nútené k práci a vďaka rôznym toxickým chemikáliám prichádzajú o svoje zdravie? Nehovoriac o tom, že neskôr sa tie chemikálie nosením tohto oblečenia dostávajú aj do nás. A to všetko je v našom svete legálne.
Snažím sa teda pozdvihnúť povedomie o týchto problémoch, lebo iniciatíva k zmene musí prísť od nás bežných ľudí. Tieto firmy a značky fungujú len a len vďaka našim peniazom, a teda je dôležité, na čo sa naše peniaze rozhodneme minúť.