Ako informovala agentúru SITA, to bol aj hlavný dôvod námietok, ktoré v súťaži na prímestskú autobusovú dopravu v kraji podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dopravca zároveň pre zamietnutie svojich námietok a odvolania podal súdnu žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu.
Slovak Lines po preštudovaní konkurenčnej ponuky spoločnosti Arriva vyslovil obavy, že jej najnižšia cenová ponuka nezodpovedá súťažným podmienkam, môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytovanie služby a zvýšenie kvality, bezpečnosti cestovania, alebo sa podpíše pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok približne päťsto vodičov a technického personálu. Spoločnosť podotkla, že konzorcium s jej účasťou pri určení ceny v tendri vychádzala zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej autobusovej dopravy v BSK. V tendri uspela Arriva a od polovice novembra nahradila dlhodobého dopravcu v kraji Slovak Lines.
„Hlavným dôvodom aktuálnej situácie je podľa nás podcenenie mzdových podmienok a neadekvátne pracovné podmienky vodičov a technického personálu. Neočakávame preto, že by sa situácia v krátkej dobe výraznejšie zlepšila,“ uviedol hovorca Slovak Lines Štefan Bako. „Vieme, aké ťažké bolo získavať nových vodičov v Bratislavskom kraji, ktorých sme hľadali neustále. Očakávame, že počet voľných šoférov bude rýchlo klesať a doplniť stavy bude pre Arrivu čoraz ťažšie,“ podotkol. V súvislosti s vodičmi zdôraznil, že Slovak Lines nijako nebránil svojim vodičom nastúpiť k novému dopravcovi a pracovné úväzky rozviazal dohodou k 14. novembru tak, ako sľúbil na spoločnom stretnutí so zástupcami BSK.
Slovak Lines odmieta akékoľvek úvahy o obštrukciách v súťaži na výber dopravcu a podiele na vzniknutej situácii v regionálnej autobusovej doprave v BSK. „My a rovnako aj ÚVO sme jednali v zákonom stanovených termínoch, s ktorými sa vo verejnej súťaži počítalo. O tom, či boli naše námietky účelové, jednoznačne svedčí aktuálna situácia, na ktorú sme upozorňovali,“ poznamenal Bako. Dôkazom, že ich námietky nemali len samoúčelný charakter, je podľa neho aj rozhodnutie napadnúť ich vyhodnotenie zo strany ÚVO súdnou cestou.
ÚVO napriek výhradám k najnižšej cene Arrivy, pričom rozhodnutie na prvom stupni zmenila v odvolaní rada úradu, napokon potvrdil výsledky súťaže v septembri. Bratislavský kraj tak dostal zelenú k podpisu zmluvy s vybraným uchádzačom, čo sa udialo v októbri, zhruba mesiac pred zmenou dopravcu. Arriva pre nedostatok vodičov od štartu prevádzky regionálnej dopravy v prvom týždni od 15. novembra nevypravila množstvo spojov na väčšine liniek, a to približne 30 až 40 percent. Kraj prijal ponuku Arrivy predbežne už v apríli 2021, odkedy mohla zabezpečovať základné úkony pre spustenie prevádzky služby.
„Spoločnosti Arriva sme poskytli komplexné informácie a ponúkli všetky naše kapacity. Konkrétne požiadavky od Arrivy prišli až po podpise zmluvy a z drvivej väčšiny boli naše služby odmietnuté. Času síce nebolo nazvyš, ale Arriva podpisom zmluvy potvrdila, že podmienky v plnej miere akceptuje,“ priblížil Bako. Verejné obstarávanie podľa Slovak Line bolo vyhlásené s malou časovou rezervou, pre námietky uchádzačov sa termín otvárania ponúk posúval viackrát z 22. júna 2020 až na 18. februára 2021, omeškal sa tak o osem mesiacov. „Považujeme za dôležité zdôrazniť, že žiadna z námietok predlžujúcich vyhodnotenie tendra nebola podaná zo strany Slovak Lines,“ dodal hovorca.