Napriek pandémii však Slováci neplánujú na Vianoce zásadnejšie šetriť. "Odhadujeme, že tempo zdražovania potravín do konca tohto roka ešte zrýchli. Za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť asi o 5 % viac ako vlani," avizovala analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Pripomenula, že podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri medziročne vyššie o 3,9 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o takmer 12 %), zelenina (o vyše 10 %), ovocie (o 5,5 %), mlieko a syry (o 4 %), chlieb a obilniny (o 3,6 %), ale aj mäso a výrobky z neho (o 2,7 %).
December je každoročne mesiacom, kedy Slováci nakupujú najviac. Dôvodom sú práve nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček, pripomenula Sadovská. Obchodníci tak v decembri utŕžia až o 10 až 40 % viac ako počas iných mesiacov. Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb.
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú podľa analytičky drahšie ako pred rokom najmä počítače (o 8,0 %), bicykle (o 7,9 %) a šperky (o 6,6 %). O 2 až 3 % sú drahšie hudobné nástroje, oblečenie, fotoaparáty, knihy, hodinky, ale aj výrobky pre domácich miláčikov. Za hračky a obuv platia Slováci viac o 0,9 a 0,8 %. Cenovky na kávovaroch sú porovnateľné ako vlani, nakoľko si za ne v priemere priplácajú spotrebitelia iba 0,1 %. Lacnejšie ako pred rokom vychádzajú naopak mobilné telefóny (o 0,4 %) či športové vybavenie (o 0,7 %).
Slováci napriek pretrvávajúcej pandémii nového koronavírusu plánujú štedré Vianoce, priblížila hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. Prieskum banky podľa nej ukázal, že Slováci, podobne ako Česi, neplánujú tento rok na darčekoch zásadne šetriť. Asi 55 % opýtaných sa chystá minúť viac než 200 eur. Z nich 36 % stanovilo hranicu svojho rozpočtu do 300 eur a ďalších 19 % priznalo, že tento rok sú ochotní minúť ešte viac.
Najviac podľa tohto prieskumu plánuje míňať veková kategória 45 až 53 rokov a najmenej najmladšia skupina Slovákov (18 až 26 rokov). Ochota míňať môže byť odôvodnená aj faktom, že mladší ľudia mávajú menšie úspory, a zároveň, že staršie generácie môžu nakupovať darčeky pre viac členov rodiny – deti, rodičov, starých rodičov, ale napríklad aj vnúčatá.
Pokiaľ ide o nákupy v e-shopoch, počas nich platobnú kartu využije podľa Ďuďákovej až 71 % Slovákov. Ďalších 24 % stále uprednostňuje možnosti dobierky a platby v hotovosti až pri prevzatí.