Získajú vyššie mzdy, presadzujú sa v odbore, v ktorom sa pripravovali, a majú veľmi nízku mieru nezamestnanosti. Pri príležitosti záverečnej konferencie k národnému projektu Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP to uviedol manažér projektu duálneho vzdelávania Milan Kuzma.
"Duálne vzdelávanie je nástrojom, ktorý by mal umožniť žiakom sa lepšie uplatniť na trhu práce. Pokiaľ je prvá voľba žiakov dobrá, uplatnia sa vo firmách alebo pokračujú vo vysokoškolskom štúdiu, sú lepšie pripravení na život," povedal Kuzma. Podľa riaditeľa Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV) Branislava Hadára ide o investíciu do budúcnosti. "Výsledky spolupráce medzi žiakom, školou a zamestnávateľom v rámci systému duálneho vzdelávania sa ukazujú až po určitom období. Veľmi ma však teší, že aj za pomoci projektu sa zamestnávatelia dostávajú bližšie k stredným školám a stredné školy bližšie k zamestnávateľom, keďže spolupráca je pre budúcnosť nevyhnutná," doplnil Hadár.
Projekt Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP bol financovaný v rámci operačného programu Ľudské zdroje vo výške viac ako 30 miliónov eur. Trval v období od začiatku roku 2016 do septembra 2021.
Cieľom národného projektu bola podľa Hadára plošná implementácia systému duálneho vzdelávania do všetkých vhodných študijných a učebných odborov. Ďalej prehĺbenie prepojenia vzťahu zamestnávateľ – stredná škola – žiak v rámci duálneho vzdelávania. "Máme 1627 certifikovaných zamestnávateľov a 2872 pracovísk praktického vyučovania a 212 stredných škôl v systéme duálneho vzdelávania. V školskom roku 2020/2021 sme mali 8414 žiakov," konkretizoval Kuzma. Tretím cieľom bolo zvýšenie atraktivity a kvality odborného vzdelávania a prípravy (OVP) a príprava inštruktorov, majstrov a učiteľov na plnenie uvedených úloh. "Tu môžeme konštatovať, že vyškolených bolo viac ako 700 inštruktorov a 1405 pedagogických zamestnancov," povedal Hadár. K 15. septembru podľa Kuzmu evidujú v systéme duálneho vzdelávania 9613 žiakov.
Duálne vzdelávanie je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania, ktorým sa získavajú vedomosti, schopnosti a zručnosti potrebné pre povolanie. Spája teoretické vzdelávanie v škole s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.