Podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu Jána Pribulu sú postihnuté všetky sektory. "Je to reťazec, keď vypadne jedno ohnivko, tak sa to celé zastaví. V automobilovom priemysle prakticky neexistuje skladovanie, všetko, čo sa dovezie, ide ihneď do spotreby, takže firmy nemajú pre prípad výpadku dodávok vytvorené zásoby. Výpadky, či už to bolo u dodávok od európskych dodávateľov alebo mimo Európy, nie sú nahraditeľné."
Jedným z riešení je zapojenie umelej inteligencie. Podľa štúdie bude na konci tohto desaťročia takmer 100 % veľkých globálnych spoločností využívať umelú inteligenciu či pokročilú analytiku v operáciách dodávateľského reťazca. Firmy by sa mali na zmeny pripraviť zvýšením odolnosti dodávateľského reťazca, identifikáciou záložných alebo alternatívnych dodávateľov, či zavádzaním digitálnej transformácie.
Nepriaznivá situácia vyžadujúca diverzifikáciu dodávateľských reťazcov môže byť podľa Pribulu príležitosťou aj pre slovenské podniky. "Momentálne prichádza k transformácii dodávateľských sietí, do systému prichádza množstvo nových dodávateľov, najmä z oblasti softvérových riešení," upozornil Pribula.
Podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka nie je možné všetky dodávky nahradiť. "Či už hovoríme o nerastných surovinách alebo niektorých súčiastkach, komponentoch. Je to totiž aj otázka ceny samotného komponentu, na ktorý má významný vplyv aj cena práce," dodal Hošták.