Práva cyklistov háji Cykloaliancia. Po novom nastane zmena - situáciu na chodníkoch bude upravovať novela o cestnej premávke, ktorú podpísala prezidentka Zuzana Čaputová. Čo sa zmení?
Novela definuje bočný odstup pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Konkrétne ide o predbiehanie cyklistov, ale aj chodcov či užívateľov kolobežiek. „V novele zákona definujeme, ako má vyzerať bezpečnostné predchádzanie, pričom vodič musí zachovávať dostatočný bočný odstup, ktorý je najmenej meter pri rýchlosti do 50 km/h a 1,5 m pri vyššej rýchlosti,“ uviedol poslanec NR SR Radovan Sloboda.
Predkladatelia navrhli jazdenie na chodníku aj cyklistom, ktorí sprevádzajú alebo vezú na bicykli dieťa do 10 rokov. Milovníci dvoch kolies dostali možnosť jazdiť vedľa seba len na cestičke pre cyklistov. Medzi osobitné oblasti z hľadiska pravidiel cestnej premávky sa doplní aj cyklocesta, vymedzená dopravnou značkou, na ktorej majú cyklisti vždy prednosť.
Zraniteľní sú aj chodci
Viliam Denko a Tomáš Fabor v júli založili OZ Skúsenosť a aktivita. „Sme disciplinovaní a radi by sme boli, keby pravidlá dodržiavali aj ostatní. Na Slovensku je národným športom‘ bicyklovanie po chodníku,“ povedal T. Fabor. Obaja tvrdia, že najmä chodci su ohrození bezohľadnými cyklistami a kolobežkármi.
„Treba sa venovať aj predbiehaniu chodcov cyklistami, kde „liznutie“ chodca o 10 cm môže byť devastačné,“ upozorňuje V. Denko. Tvrdia, že budú presadzovať zmenu zákona v časti predchádzania chodcov na cestách, kde nie sú chodníky, prípadne na spoločných cestičkách pre chodcov a cyklistov, tiež 1,5 metra od chodca.
Najväčšia hrozba sú autá
Dan Kollár, Cykloaliancia
Súčasná situácia je nevyhovujúca najmä kvôli nevhodnej infraštruktúre, akou je zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov. Na hlavnej mestskej cyklodopravnej radiále, akou je nábrežie, by mala byť jednoznačne vedená oddelená cyklotrasa, pričom by mal zostať zachovaný dostatočný priestor pre peší pohyb na tomto prirodzene atraktívnom mieste pre oddych.