Podľa slov prednostu mestského úradu Martina Horáka ju mesto dostalo za to, že po zrušení súťaže na dopravcu v roku 2019 podpísalo dodatok zmluvy s pôvodným prepravcom, spoločnosťou Arriva, o predĺžení na ďalšie dva roky.
Radnica argumentuje tým, že pôvodnú súťaž musela zrušiť, pretože bola zle nastavená a radnica potrebovala získať čas na prípravu kvalitného verejného obstarávania. Podľa Horáka bolo súčasnému vedeniu mesta už pri nástupe do funkcie jasné, že ak by sa súťaž na dopravcu v Nitre vyhlásila, nebude môcť nikto iný reálne splniť podmienky, iba Arriva. „Bolo jasné, že iní uchádzači sa do súťaže síce prihlásiť môžu, ale nebudú môcť uspieť, pretože by nemali čas na nábeh, čo aj z ich strany bolo pripomienkované,“ uviedol Horák.
Ďalším problémom podľa jeho slov bolo, že jediný uchádzač, ktorý mohol v pôvodnej súťaži uspieť, ponúkal cenu, ktorá bola pre mesto neakceptovateľná. „Hovoríme o približne 3,70 eura na kilometer. Porovnajme to s aktuálnom cenou, ktorú sme vysúťažili, čo je okolo 2,57 eura na kilometer. Pri nájazde viac ako 3,5 milióna kilometrov ročne si vieme predstaviť, o akej sume sa rozprávame,“ zdôraznil Horák. Rozdiel medzi cenou z pôvodnej a novej súťaže je tak približne štyri milióny eur, ktoré mesto ročne ušetrí.
Magistrát sa preto rozhodol súťaž zrušiť a pripraviť nové verejné obstarávanie. „Stáli sme však pred dilemou či so zrušenou súťažou zrušíme aj dopravcu a v Nitre teda nebude vôbec jazdiť MHD. Preto sme sa opýtali protimonopolného úradu, či je možné podpísať predĺženie zmluvy s pôvodným dopravcom. Úrad nám dal nejaké pripomienky, tie sme zapracovali a následne sme dostali informáciu, že môžeme zmluvu predĺžiť. Tak sme ju predĺžili. A teraz sme od ÚVO dostali pokutu. Mimochodom, tento istý dôvod na predĺženie zmluvy je dnes už legálny, v tej dobe bol podľa vyhodnotenia ÚVO otázny,“ skonštatoval Horák.
Podľa vedenia mesta nie je šťastné, keď postup, ktorý samospráve odobril jeden štátny orgán, iný úrad sankcionuje pokutou. Prednosta nitrianskeho mestského úradu je aj napriek tomu presvedčený, že mesto konalo správne a vďaka novému verejnému obstarávaniu ušetrilo značné financie z verejných zdrojov. „Na margo pokuty dodám toľko, že keď si prepočítame cenu za kilometer, ktorú sme reálne vysúťažili novým obstarávaním, a porovnáme ju s tou cenou, ktorú by sme mali, keby sme tú pôvodnú ponuku prijali, tak mi to vychádza, že na pokutu ušetríme za približne mesiac,“ dodal Horák.