Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
10.01.2022 00:00 | PR články
PR článok

Vývoj Tatroviek na Slovensku v minulosti a výhľad do budúcnosti

Keď sa na Slovensku povie Tatra, mnohí ľudia si pojem spoja s mestom Bánovce nad Bebravou, kde sa v minulosti nákladné automobily Tatra vyrábali. Je potrebné dodať, že Tatry sa na Slovensku v minulosti nielen vyrábali, ale aj vyvíjali.

Za vývoj zodpovedalo Konštrukčné a vývojové stredisko Tatra Bratislava. Po niekoľkých desiatkach rokov sa opäť otvára možnosť podieľať sa na vývoji Tatroviek na Slovensku a to vďaka spoločnosti Tatra Defence Slovakia.

Aj keď sa na Slovensku automobilka Tatra uchovala v pamäti najmä v súvislosti s výrobou nákladných automobilov v Bánovciach nad Bebravou, vývoj osobných automobilov značky Tatra má na Slovensku nezmazateľnú historickú stopu. V Bratislave bolo 1. 7. 1960 založené Konštrukčné a vývojové stredisko Tatra Bratislava, ktorého úlohou bolo projektovanie úžitkových automobilov s motorom z automobilu Tatra T 603. Už v apríli 1961, sa pod vedením Ivana Mičíka podarilo navrhnúť v bratislavskom stredisku prvý automobil – trinásťmiestny minibus Tatra T 603MB. V tom istom roku absolvoval tento minibus testy, ktoré preukázali jeho veľmi dobré jazdné vlastnosti. Na podobnom princípe projektanti v Bratislave navrhli aj automobil Tatra T 603 NP. Išlo o nízkoplošinový valník, ktorý podľa výpovedí pamätníkov skúšobne jazdil po Bratislave a roznášal tovar do drogérií. Ani minibus Tatra T 603MB a ani automobil Tatra T 603 NP nikdy neboli sériovo vyrábané.

Najznámejším projektom bratislavskej pobočky Tatry Kopřivnice bol projekt novej generácie vozidla Tatra T 603. V roku 1963 bola bratislavská pobočka poverená naprojektovaním a vývojom novej limuzíny, ktorá by nahradila staršiu verziu Tatra T 603. Celý projekt viedol konštruktér Ján Cina, ktorý na prelome rokov 1963 a 1964 pripravil niekoľko návrhov novej limuzíny Tatra T 603. Víťazný návrh mal označenie X-5 a prototyp nového vozidla bol označený ako T 603 X. Zároveň išlo o jediný návrh, ktorý sa objavil v podobe funkčného vzorku. V porovnaní s limuzínou Tatra T 603 bolo pri prototype T 603 X možné vidieť niekoľko zmien. Tie sa týkali napríklad zvýšeného výkonu motora zo 77 KW na 90 kW, navýšenia maximálnej rýchlosti na 160 km/h, zníženia spotreby paliva, alebo menšieho interiéru v porovnaní so staršou limuzínou Tatra T 603. Automobil bol dokončený v roku 1967 a predstavený vedeniu Tatry Kopřivnice. V dôsledku menšieho interiéru vozidla, čo bolo pri reprezentatívnych vozidlách kľúčové, nebol nakoniec model T 603 X vedením kopřivnickej automobilky schválený. Napriek tomu je automobil Tatra T 603 X považovaný za jedno z vrcholných diel bratislavskej pobočky Tatra.

Otvoriť galériu

Po niekoľkých desiatkach rokov sa automobilka Tatra na Slovensko opäť vrátila, tentokrát do Trenčína. Začiatkom júla tam totiž svoju činnosť oficiálne zahájila spoločnosť Tatra Defence Slovakia, dcérska spoločnosť českej Tatra Trucks. Spoločnosť Tatra Defence Slovakia zahajuje vo svojom závode v Trenčíne výrobu nákladných automobilov Tatra, čím nadviaže na historickú tradíciu výroby Tatroviek v trenčianskom regióne. Firma plánuje v priebehu dvoch rokov zamestnať 150 ľudí a rozbehnúť výrobu nákladných vozidiel primárne na podvozkoch Tatra Force a Tatra Tactic. Okrem toho firma Tatra Defence Slovakia nadviaže aj na historickú tradíciu vývoja Tatroviek na Slovensku, tentokrát zameranú na vývoj nákladných vozidiel. „O Tatry je veľký záujem. Okrem výroby a servisu sa plánujeme aktívne podieľať aj na vývoji, čím dokážeme zabezpečiť celý životný cyklus vozidla,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Tatra Defence Slovakia Michal Baláž. K realizácii tohto cieľa by Tatra Defence Slovakia spojila sily s vývojovými kapacitami materskej spoločnosti Tatra Trucks. Vďaka spoločnosti Tatra Defence Slovakia sa tak na Slovensko vracia nielen výroba nákladných automobilov Tatra, ale historicky môže spoločnosť nadviazať aj na tradíciu vývoja a projektovania Tatroviek na území Slovenska a naštartovať tak úspešný vývoj Tatroviek na území Slovenska.

Viac k téme:
Súvisiace články:
Autor: Pr článok

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Na snímke ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Zelenskyj VARUJE európske krajiny: Pokiaľ Trump urobí TOTO, hrozí, že… PRÍŠERNÁ prognóza
(ilustračné foto)
Slováci, PRIPRAVTE SA! V noci to príde: Najhoršie to bude na TÝCHTO miestach
Ilustračné foto
Bude to ešte HORŠIE: Pripravte sa na kruté počasie, príde v najbližších dňoch!
Premiéra seriálu Vina. Na snímke Gabika Marcinková.
Marcinková bez servítky o ROZVODE: Uznávam potrebu ľudí pofrfľať si na iné životy, ale...
Na snímke podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba.
Rázne kroky! Taraba prezradil, ako Fico vyrieši vládnu krízu: Každému je jasné, že...
Talky so Šlacim: Psychologička Andrea Hladká
Stres vás ničí viac, než si myslíte! Dá sa ale bez neho vôbec žiť?
Muža († 48) sa aj napriek veľkej snahe záchranárov nepodarilo oživiť.
Foto
Nešťastie na Martinských holiach: Smrť 48-ročného slovenského turistu! Čo sa stalo?
Natasha bola prakticky mŕtva, keď sa jej narodila dcérka.
Foto
Žena ZOMRELA tesne pred termínom pôrodu: Maličká ako zázrakom prežila! Potom prišiel obrovský ŠOK
Lukáš ukazuje, odkiaľ sa medveď vyrútil.
Foto
ÚTOK medveďa na Liptove: Otec Lukáš opísal desivý BOJ o prežitie! So ženou bránili deti vlastnými telami
Bojový dron
143 ruských dronov spustilo rozsiahly útok: Juh Ukrajiny pohltili plamene
Volebná urna. (ilustračné foto)
Prieskum ukázal, ako by voliči riešili koaličnú krízu: TÍTO sú za predčasné voľby
Prezident Peter Pellegrini
Prezident Pellegrini na rovinu o riešení vojny na Ukrajine: Bez TOHTO to nepôjde!