Štátny osobný vlakový dopravca o tom informuje na svojom portáli s tým, že aktuálna situácia sa môže priebežne zmeniť. Veľké výpadky sa týkajú osobnej dopravy na štyroch traťových úsekoch.
Na linke Trnava - Bratislava - Kúty a späť spoločnosť odriekla počas dňa 28 vlakov, medzi Pezinkom, hlavným mestom a Malackami desať, na trati Bratislava - Senec - Nové Zámky/Galanta a späť 29 a medzi Bratislavou a Komárnom 11 spojov. „ZSSK sa za spôsobené nepríjemnosti a zníženie komfortu pri cestovaní cestujúcim ospravedlňuje,“ uviedol dopravca na svojom webe. Spoločnosť dlhodobo zápasí s nedostatkom rušňovodičov najmä na západe Slovenska.
Na mohutný výpadok vlakov národného dopravcu upozorňuje aj Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji. ZSSK tvrdí, že robí všetko preto, aby k odrieknutiu vlakov na tratiach neprichádzalo, alebo iba minimálne. V tomto týždni však musela odrieknuť spolu 78 vlakov. „Najčastejším dôvodom odriekania vlakov v Oblastnej správe depa Bratislava sú personálne dôvody (nedostatok rušňovodičov) alebo poruchy, či nedostatok hnacích koľajových vozidiel. V rámci celého Slovenska evidujeme z 1 203 rušňovodičov PN u 57 zamestnancov, v krajoch západného Slovenska evidujeme PN u 20 rušňovodičov,“ uviedol hovorca dopravcu Tomáš Kováč.
Spoločnosť pripomenula, od 9. januára zrušila mimoriadny COVID grafikon, ktorý obmedzil jazdu viac ako 350 vlakov, a nabehla na plný cestovný poriadok. Situácia pre neprítomnosť rušňovodičov z dôvodu pandémie zostáva nepriaznivá najmä v okolí hlavného mesta. Preto je možné v tomto regióne očakávať aj naďalej príležitostné obmedzenia jazdy vlakov oproti riadnemu grafikonu vlakovej dopravy 2021/2022, ktoré ZSSK operatívne koordinuje tak, aby bol vplyv na dopravu minimálny.
„V tomto momente nevieme predikovať, dokedy obmedzenia potrvajú, no veríme, že aj v Bratislavskom samosprávnom kraji sa prevádzková situácia čoskoro stabilizuje a nebudeme musieť pristupovať k ďalšiemu odriekaniu vlakov,“ podotkol Kováč. ZSSK podľa neho robí kroky na zmiernenie tejto situácie, napríklad výpomocou zamestnancov z iných regiónov. „Máme určité percento rušňovodičov v zálohe, pre ktorých je práca nadčas vítaná, lebo odmena za ňu je nadpriemerná. Aj nadčasová práca má však svoje zákonné limity,“ dodal hovorca ZSSK.