Rok po roku pribúdajú dôkazy, že chudobné deti začínajú povinnú školskú dochádzku so slabšími poznávacími schopnosťami, pripomína NYT. Neurovedci dokonca preukázali, že rozdiely sa prejavujú aj v štruktúre a fungovaní mozgu. Doteraz však nebolo jasné, či tieto rozdiely spôsobuje priamo nedostatok peňazí, alebo súvisiace okolnosti ako vzdelanie rodičov či okolie, v ktorom žijú.
Bádatelia skúmali celkovo 1000 párov matka-dieťa, ktoré následne náhodne rozdelili do dvoch skupín. Jedna dostala každý mesiac 20 dolárov, druhá 333 dolárov. S peniazmi mohli naložiť podľa vlastného uváženia.
Bábätká po roku vyšetrili elektroencefalografiou, čo je neinvazívne vyšetrenie mozgu elektródami umiestenými na hlave. Rozdiely medzi skupinami boli vo väčšine skúmaných ukazovateľov štatisticky významné, najviac však v častiach mozgu, ktoré sú spájané s kognitívnym rozvojom.
Bádatelia sa stále snažia zistiť, prečo finančné príspevky ovplyvnili vývoj mozgu. Matky mohli za peniaze napríklad nakúpiť výživnejšie jedlo alebo zdravotnú starostlivosť, mohli mať nižšiu hladinu stresu či menej pracovať a tráviť viac času so svojimi dojčatami.
Výskum sa preto nekončí, príspevky budú pokračovať minimálne do 4. narodenín skúmaných detí, pričom vedci už teraz plánujú ďalšie testy.