Legendárny kĺbový, alebo ak chcete „harmonikový“ Ikarus 280 brázdil bratislavské cesty neuveriteľných 34 rokov. Poslednýkrát bol autobus maďarskej výroby v hlavnom meste vyslaný do akcie v roku 2008. Potom model nahradili moderné autobusy a kĺbové Ikarusy začali postupne likvidovať. Nakoniec sa z pôvodných 761 kusov zachoval jediný. A práve ten chce Dopravný podnik Bratislava (DPB) opraviť.
Už je to 14 rokov, čo v Bratislave naposledy premával kĺbový autobus Ikarus 280. Cestujúcich v ostrej premávke tento model odviezol naposledy 15. februára 2008. Veľa vyradených kusov zväčša rozobrali do šrotu. Jeden sa však zachoval a DPB zverejnil výzvu na predkladanie ponúk na jeho kompletnú renováciu. Ide o kus č. 2881/II z roku 1987, ktorý premával na rôznych linkách až do roku 2003. Následne ho odstavili a odvtedy len chátral pod holým nebom. Pôvodne bolo po vyradení v roku 2007 zachované aj vozidlo č. 4940 z roku 1989, ale v roku 2011 ho zošrotovali.
Cenu renovácie odhaduje DPB na 92 800 € a práce by mal zhotoviteľ vykonať do 8 mesiacov od zadania objednávky. „Renovácia má pozostávať z kompletnej opravy všetkých častí vozidla, jeho kompletizácie a nalakovania do stavu z roku 1987,“ odhalili z DPB s tým, že opravu čalúnenia sedadiel, náhradu podlahovej krytiny, líšt, gumových profilov a ďalších detailov chce dopravný podnik zabezpečiť vo vlastnej réžii. Po renovácii bude Ikarus slúžiť ako historické vozidlo na rôzne špeciálne príležitosti.
Míľniky ikonického autobusu
1967 - prvýkrát predstavený Ikarus z radu 200
1972 - spoločnosť oficiálne predstavila kĺbovú verziu modelu Ikarus 280
1974 - kĺbový Ikarus začína jazdiť v Československu
2008 - v Bratislave bola ukončená prevádzka
2021 - v Budapešti stále jazdí niekoľko kusov