Na výskume sa podieľali bádatelia z konzorcia EUROfusion, ktoré spolufinancuje Európska komisia, ako aj vedci AV ČR. Samotný experiment sa uskutočnil v zariadení s názvom Joint European Torus (JET), ktoré sa nachádza vo výskumnom centre v britskej dedine Culham. JET je experimentálny reaktor typu tokamak v tvare kruhového prstenca (torusu), ktorý dokáže zahriať vysoko ionizovaný plyn (plazmu) na 150 miliónov stupňov Celzia, čo je desaťkrát vyššia teplota ako v strede Slnka.
V týchto extrémnych podmienkach sa začnú atómové jadrá spájať a vytvárať nové chemické prvky, približuje AV ČR. Tento proces jadrovej syntézy zároveň uvoľňuje obrovské množstvo energie. Rovnaký proces poháňa aj naše Slnko, aj keď pri omnoho nižších teplotách, pretože mu pomáha gravitácia. Počas tohto experimentu dosiahol JET priemerný fúzny výkon približne 11 megawattov (11 megajoulov za sekundu). Reakcia uvoľnila dokopy 59 megajoulov termálnej energie, čo je približne rovnaké množstvo ako by sa uvoľnilo pri výbuchu 14 kilogramov trinitrotoluénu (TNT). Predchádzajúci rekord, dosiahnutý v rovnakom zariadení v roku 1997, bol 21,7 megajoula.
Bádatelia pracujúci na JET sa momentálne pokúšajú zistiť, či je pre jadrovú fúziu vhodné palivo založené na dvoch izotopoch vodíka - deutériu a tríciu. Tento najnovší experiment naznačuje, že áno, analyzuje britský denník The Guardian.
Ako približuje AV ČR, JET je dôležité testovacie zariadenie pre Medzinárodný termonukleárny experimentálny reaktor (ITER) - jeden z najväčších medzinárodných vedeckých projektov na svete.
"Udržanie fúzie deutéria a trícia na tejto úrovni výkonu – takmer v priemyselnom meradle – je pre všetkých, ktorí sa podieľajú na celosvetovom vývoji fúzneho zdroja energie, jednoznačným potvrdením potenciálu tejto technológie. Pre projekt ITER sú výsledky získané na tokamaku JET výrazným posilnením dôvery, že sme na správnej ceste k demonštrácii plného fúzneho výkonu," povedal generálny riaditeľ ITER Bernard Bigot.
Jadrová fúzia predstavuje takmer nevyčerpateľný a čistý zdroj elektriny, ktorý vyžaduje iba malé množstvo paliva, aké je možné získať z lacných a celosvetovo dostupných materiálov, vysvetľuje AV ČR. Fúzia je navyše bezpečná, pretože proces jej reakcie sa nemôže spustiť nekontrolovane sám od seba, dodáva AV ČR.