Táto úprava sa podľa MF SR zavádza najmä na účely výkonu finančnej kontroly v oblasti implementácie fondov EÚ. "Takýmto prístupom sa zefektívni proces výkonu administratívnej finančnej kontroly, keďže sa zníži administratívna záťaž zamestnancov orgánov verejnej správy vykonávajúcich administratívnu finančnú kontrolu," priblížil rezort financií.
Návrh zákona vytvára právny základ na vykonávanie administratívnej finančnej kontroly na základe písomnej analýzy rizík, pričom osobitnými predpismi z oblasti poskytovania verejných financií budú ustanovené podrobnosti.
Cieľom návrhu zákona je taktiež upraviť možnosť externalizácie výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste. Umožní sa vykonávať administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste iným povereným orgánom verejnej správy, ak tak ustanovia osobitné predpisy. Zároveň sa precizujú niektoré ustanovenia procesných pravidiel výkonu finančnej kontroly a auditu.
Taktiež sa upravuje účinnosť zákona. Má sa tak vytvoriť pre finančnú správu dostatočný časový priestor na intenzívnu informačnú kampaň a na požadovanú technickú realizáciu indexu.
Zakotví sa tiež právomoc vlády rozhodnúť o určení konkrétneho prijímateľa, ktorému bude možné poskytnúť prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na realizáciu reformy alebo investície Plánu obnovy a odolnosti SR.
Ako uviedli poslanci Národnej rady (NR) SR v návrhu, plnenie niektorých konkrétnych špecifických cieľov a míľnikov stanovených v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR si vyžaduje osobitný postup pri nakladaní s hnuteľným majetkom štátu nadobudnutým z prostriedkov mechanizmu.