Fotky z kúpeľne
Svet umelcov bol samozrejmosťou a súčasťou detského života aj pre fotografove deti - syna Antona a dcéru Alenu. „Vtedy to pre nich asi nebolo nič výnimočné, až neskôr s odstupom rokov si uvedomili, aké veľké šťastie mali, keď sa u nich doma striedali rôzni herci, speváci, spisovatelia, ale napríklad aj Schöne Náci,“ vysvetľuje vnuk Antona Šmotláka a priznáva, že do tajov výroby fotografie starý otec zasvätil aj svoje deti.
„Pamätám si, že kúpeľňa u babky bola zároveň aj tmavou komorou na vyvolávanie fotiek. Starý otec bol nesmierne pracovitý a keď mal dobrú náladu, zabával rodinu veselými historkami. Alebo z rozprávania tety Aleny viem, ako ich brával na generálky do divadla či na Bratislavskú lýru.“
Dubčekovi fandil
Kým kultúra robila radosť, menej veselé to bolo na politickej scéne. „Alexander Dubček bol jediný politik, ktorého starý otec fotil. Fandil mu, lebo ako politik mu bol sympatický. Dokonca fotil na pozvanie Dubčekovu rodinu u neho doma. Éra Alexandra Dubčeka bolo krátke obdobie, keď sa starý otec z politiky tešil. Inak sa jej striktne vyhýbal a sústredil sa len na kultúru,“ ozrejmuje fotografov vnuk Anton.
Aby sa Anton Šmotlák vyhol politike, v 50. rokoch sa ako novinár a fotograf venoval reportážam z poľnohospodárstva. V tom čase písal pre noviny Sloboda, kde mu články nevychádzali pod vlastným menom, ale pod pseudonymami. „Keďže nikdy nevstúpil do KSČ, písať pre denníky nemohol a nakoniec sa sústredil len na fotografovanie,“ dodáva vnuk Anton Šmotlák mladší. Ten, na rozdiel od svojho starého otca, využíva možnosti slobody a angažuje sa v komunálnej politike.