Jednou z nich je nákup plug-in hybridného vozidla, ktoré sa nezľakne jazdy v náročnejších podmienkach a kombinovaná spotreba nepresiahne 5 litrov nafty či benzínu. Vyššiu hmotnosť a cenu, ktorá pramení z akumulátorov uložených v podvozku, kompenzujú desiatky koní a newtonmetrov navyše, ktoré oceníte pri zrýchlení alebo pri ťahaní návesu. Aké plug-in hybridy teda stoja za zváženie?
Hyundai Tucson PHEV
Pri akcelerácii preberá taktovku elektromotor, ktorý dotujú akumulátory s kapacitou vyše 13 kWh. Dosahuje výkon 91 koní a 304 Nm a vo vyšších otáčkach sa k nemu pripája benzínová 1,6-ka. Ak máte kde nabíjať, v meste sa oplatí prepnúť na elektrinu.
Pri normálnej jazde totiž prekonáte takmer 60 km, a tak benzín z nádrže takmer nemizne. Pokiaľ nedisponujete komfortom vlastného zdroja, je ideálne pohony kombinovať. Na benzín a baterku dáte aj pri vonkajšej teplote 5 °C sto kilometrov do 4 litrov. Ak ste lenivý pripájať ho na kábel cez noc, z nádrže si v eko režime potiahne približne 6 litrov, ak si zapnete Sport, budete sa blížiť sedmičke.
- Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 8,2 s
- Max. rýchlosť: 191 km/h
- Cena: 41-tisíc €
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Auto má stály prevod a elektromotor má takmer vždy prioritu. Výnimku tvorí hlavne diaľničný presun, keď sa vo vyšších rýchlostiach pripojí spaľovací benzínový 2,4-litrový štvorvalec s výkonom 98 koní. Lenže ani vtedy sa nepripojí na kolesá. Konštruktéri v Mitsubishi navrhli ich PHEV tak, že ten je vďaka Atkinsonovmu cyklu dostatočne efektívny a energia z výbuchu palivovej zmesi sa rovno transformuje na elektrinu, ktorá potom putuje do elektromotorov nad nápravami.
Výhodou PHEV je, že po vybití trakčnej batérie auto systém neprepne na HEV hybrid, ale vždy si nechá približne tretinu energie v akumulátoroch, aby všetky systémy v aute fungovali naplno. Takto šetrí aj životnosť samotných článkov batérie. V kombinovanom režime, keď sme plynový pedál nešetrili, sme jazdili za 6,6 l benzínu a spotrebu elektriny sme mali na úrovni 17,9 kWh.
- Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 10,9 s
- Max. rýchlosť: 162 km/h
- Cena: 51-tisíc €
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV
Sorento ponúka solídny výkon, ktorý oceníte aj v teréne, kde napriek vyššej hmotnosti exceluje. Benzínový štvorvalcový agregát dosahuje 180 koní a 265 Nm a pomáha mu elektromotor s impozantným krútiacim momentom 304 Nm a 91 koňmi. Systémový výkon dosahuje 265 koní a 350 Nm.
Keď sa teda vyberiete na nespevnené podložie a máte nabitú baterku, prekonáte aj nečakané nástrahy. Pokiaľ jazdíte s nabitými baterkami v uliciach mesta, vypýta si v priemere 3,8 litra a keď pôjdete po okresných cestách v eko režime s dobitými akumulátormi, tak pri 100 km/h z nádrže ubudne len 5,2 litra, čo sú ozaj príjemné hodnoty.
- Max. rýchlosť: 194 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,7 s
- Cena: 57-tisíc €