Rozporuplné reakcie
Niektorým mestám sa nepáči ani samotná novela, ktorá zaviedla zákaz parkovania na chodníku. „Poslanci parlamentu schválením novely preukázali mieru nepoznania reality v mestách, na ich uliciach a cestách. Ak nestihnú zmeniť parametre, v tomto prípade prax ukáže nevykonateľnosť paragrafu, čo je ďalší dôvod na zmenu zákona, a tiež na to, aby parlamentu v budúcnosti nechýbala rozvaha pri hlasovaniach. Ubližuje to samosprávam pri nastavovaní parametrov parkovacej politiky,“ uviedol pre Nový Čas riaditeľ Kancelárie Združenia miest a obcí Michal Kaliňák.
Mesto Košice či Bratislava však s návrhom súhlasia, akurát potrebujú čas na zrealizovanie opatrení. Preto žiadali o odklad platnosti. „Táto novela na Slovensku ukončuje dlhoročnú neštandardnú prax, keď bolo možné na chodníkoch parkovať aj mimo miest, na ktorých bolo státie povolené príslušným dopravným značením,“ napísali z Mestského zastupiteľstva Bratislavy. Aj podľa prieskumu Cyklokoalície viac ako tri štvrtiny obyvateľov Slovenska súhlasí s tým, aby bolo parkovanie na chodníkoch mimo vyznačených miest zakázané.
Policajti budú dávať aj pokuty
Nový Čas zisťoval, ako sa k novému protiprávnemu konaniu bude stavať samotná polícia. Mestská polícia v Bratislave tvrdí, že bude postupovať podľa platnej legislatívy. „Šoférov, ktorí budú v rozpore s novelizovaným zákonom parkovať na chodníkoch, bude náležite riešiť. Za priestupok bude možné uložiť pokutu do 50 € v blokovom konaní alebo majiteľa auta riešiť formou takzvanej objektívnej zodpovednosti, kde je pokuta vo výške 78 €. Samozrejme, vodičov je možné riešiť aj dohovorom,“ uviedol hovorca Mestskej polície v Bratislave Peter Borko.
Dodal, že prioritne budú riešiť napríklad to, že sa nedodržiava dostatočný priestor pre ľudí na chodníku. Podobne to opisujú aj z Košíc. „Každý zistený priestupok budú riešiť, tak ako vždy, zákonným spôsobom,“ povedal na adresu mestskej polície hovorca Vladimír Fabian s tým, že príslušníci MsP sú totiž podľa zákona povinní tak robiť. Ani v Nitre nemajú nastavené opatrenia, ktoré by zamedzili veľkému porušovaniu pravidiel.
„Na to, aby mesta mohli k tejto novele pristúpiť zodpovedne, treba vytvoriť analýzy. To znamená zmapovať si chodníky, na ktorých sa aktuálne parkuje, vytvoriť si veľmi citlivým spôsobom nejakú databázu chodníkov, kde môže mesto takéto parkovacie miesta oželieť a, naopak, kde ich môže zachovať. K prvému marcu nejaké opatrenia nemáme, bude to trvať niekoľko mesiacov,“ povedal Henrich Varga, MsÚ Nitra.
Mesto pod Urpínom nie je pripravené. „V tejto chvíli je ťažko odhadnúť, o koľkých parkovacích miestach hovorím,“ povedala Dominika Adamovičová, hovorkyňa Banskej Bystrice. Na to, či bude mestská polícia v prvých dňoch benevolentnejšia, odpovedala: „V spolupráci s mestskou políciou budeme spoločne hľadať vhodnú formu.“
O koľko miest by prišli v Bratislave?
- Petržalka: 1 700
- Ružinov: 3 000
- Rača: 90
- Dúbravka: 500
- Pod. Biskupice: 150
- Vajnory: 1 250