Pretekári s nimi vyhrávali vytrvalostné preteky, no iné sa stali pamätnými preto, že s nimi zákazníci najazdili stovky tisíc kilometrov bez porúch. Koncepcie niektorých prežili a auto osadené nejakým z týchto agregátov si môžete kúpiť aj dnes.
Colombova V12
Ikonický dvanásťvalec z Modeny preslávil značku Ferrari na celom svete. Bez úžasného motora od Gioacchina Colomba by vzpínajúci sa koník nikdy nebol tým, čím je dnes. Zakladateľ automobilky so vzpínajúcim koníkom v znaku - Enzo veril, že najlepšie motory sú dvanásťvalcové, a že aj bez preplňovania dokážu víťaziť. Colombo napokon v máji roku 1947 predstavil tento technický skvost.
Vynikal kompaktným blokom odliatym z hliníkovej zliatiny (alusil) s valcami v uhle 60 °. Prvý automobil, ktorý osadili touto V12, sa v ostrom režime predstavil na okruhu v Piacenze 11. mája 1947. Išlo o Ferrari 125 S. Neskôr ho dali do modelu 166 MM, s ktorým vyhralo Le Mans v roku 1949. Pod kapotou ho majú najväčšie legendy tejto značky - okrem série 250 ho montovali aj do série 275, 330 či 365.
Wankelov motor
Ide o spaľovací motor s vnútorným spaľovaním s rotujúcim piestom. Pracuje na princípe rozpínania plynov a bol vyvinutý pod vedením nemeckého inžiniera Felixa Wankela. Má výhody kompaktnej konštrukcie a nízkej hmotnosti v porovnaní s bežnejším spaľovacím motorom, ktorý využíva najbežnejšie uložené piesty do V alebo W.
Tieto výhody umožňujú použitie rotačného motora v rôznych vozidlách a zariadeniach vrátane automobilov, motocyklov, závodných automobilov, lietadiel, motokár, vodných skútrov, motorových píl a pomocných pohonných jednotiek. Niektoré Wankelove motory majú pomer výkonu k hmotnosti viac ako jeden kôň na kilogram.
Pri rotácii sa každá strana rotora približuje k stene krytu a potom od neho, čím sa spaľovacia komora stláča a rozširuje ako zdvihy piestu v piestovom motore. Mazda 767B s týmto motorom vyhrala v roku 1991 Le Mans a zo sériovo vyrábaných áut ho mala napr. Mazda RX-8.
Vyladená V6 od BMW
Tí, ktorí šoférovali BMW s 3,0-litrovým radovým šesťvalcom s dvojicou turbodúchadiel, ospevujú jeho prejav a najmä to, ako ochotne sa nechá vytočiť. Pohonná jednotka s poriadne vysokým výkonom sanachádzav mnohých modeloch BMW a v kombi modeloch s M-packetom a vypínateľnou kontrolou trakcie vytvára takmer dokonalú kombináciu pre zábavnú jazdu bokom. Navyše príjemne prekvapí rozumnou spotrebou aj pri ostrej jazde a pri dodržaní pravidelných servisných intervalov vyniká odolnosťou.