Hrozba vyplývajúca z tejto vojny pre Nemecko a Európu je obrovská, skonštatoval Diess a poukázal na riziko "obrovského zvýšenia cien, nedostatku energií a inflácie".
Tieto obavy sa už odrazili v prudkom poklese hodnoty eura od invázie Ruska na Ukrajinu, keďže investori na trhu predpokladajú, že negatívny vplyv konfliktu na ekonomiky povedie k vykoľajeniu plánov Európskej centrálnej banky (ECB) na normalizáciu menovej politiky v čase, keď je pandémia na ústupe.
Diessove varovania prichádzajú pár dní po tom, ako bola najväčšia európska automobilka VW nútená pre nedostatok komponentov prerušiť v Nemecku výrobu niektorých modelov, napríklad Porsche Taycan, keďže dodávky elektrických rozvodov a zväzkov dostáva skupina z Ukrajiny.
VW už zastavil výrobu vo vlastnej továrni v ruskej Kaluge a v Nižnom Novgorode. Nemecký koncern je jednou z mnohých globálnych firiem, ktoré ukončili výrobu v Rusku pre sankcie EÚ a USA, ktoré takmer znemožňujú spoľahlivý dovoz dielov do ich tovární.
Ruské prevádzky VW sú však menšie v porovnaní s inými európskymi závodmi. VW je tiež najväčším súkromným zamestnávateľom v Nemecku.
„Pre spoločnosť, ako je Nemecko, závislú od ruských energií, surovín - ak si predstavíte scenár, v ktorom prerušíme obchodné vzťahy s Ruskom, čo pravdepodobne budeme musieť urobiť, ak tento konflikt neprestane - nebudeme môcť viac nakupovať energiu, a to povedie k situácii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť Európu a Nemecko,“ povedal Diess.
Jeho argumenty sa zhodujú s argumentmi kancelára Olafa Scholza, ktorého vláda začiatkom tohto týždňa odmietla súhlasiť s návrhom USA a Británie na zákaz dovozu ruských energií z dôvodu nedostatku krátkodobých alternatív. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.