Kúpou slovenských výrobkov vlastne spravia slovenskí zákazníci viacnásobnú službu Slovensku – nakúpia produkciu slovenských výrobcov, odvedú na Slovensku dane, podporia zamestnanosť a sú aj ekologickejší – máte pocit, že sa toto všetko dostatočne komunikuje našim zákazníkom?
Niektoré okolité štáty pochopili, že je veľmi potrebné edukovať spotrebiteľa a povedať mu ten príbeh potraviny, ktorú nájde v obchode na pulte. Ani po tých všetkých kauzách s fipronilovými vajcami, salmonelou či opakovane zmrazovaným a rozmrazovaným mäsom nedávame dostatočný dôraz na pôvod potraviny.
Určite je potrebné zamerať sa na marketing a väčšiu informovanosť spotrebiteľa o pôvode, benefitoch, ale aj ekologických výsadách výrobku. Naši výrobcovia potravín sa na tomto marketingu chcú rovnako podieľať. V rukách to však má štát. Ak mu záleží na našej potravinovej bezpečnosti, mal by podniknúť konkrétne kroky.
Aj keď už včera bolo neskoro. Právom preto hovoríme, že náš štát zanedbal výchovu celej jednej generácie spotrebiteľov. Teraz vidíme dôsledky, ale aj chuť našich výrobcov potravín a nutnosť tento stav zmeniť.
Ceny za pohonné hmoty budú v dôsledku vojny na Ukrajine ďalej výrazne stúpať, čo predraží prepravu potravín zo zahraničia. Vytvorí to väčší priestor pre cenovú konkurencieschopnosť slovenských potravín?
Slovenský trh je taký malý, že nemá vplyv na to, čo sa deje niekde vo svete. To tempo, ceny a všetko s tým spojené sa tvorí v krajinách, ktoré produkujú najviac. Nedokážeme síce konkurovať cenami, ale dokážeme konkurovať kvalitou a bezpečnosťou.
Treba sa obávať výpadkov v zásobovaní obchodov či prípadného nedostatku potravín v najbližšom období?
Slovenská republika nie je odkázaná na dovoz potravín ani rozhodujúcich poľnohospodárskych plodín z Ruska a Ukrajiny. Nie sme závislí ani od obilnín, ani od olejnín pestovaných na východ od našej krajiny. Z Ruska a Ukrajiny nedovážame v rozhodujúcich množstvách ani ovocie alebo zele-ninu.
Dopady vojenského konfliktu budú v oblasti agropotravinárstva v našej krajine sekundárne. Predo-všetkým v dôsledku globálneho nárastu cien poľnohospodárskych komodít. Očakávame tiež zvýšené ceny hnojív a zvyšovanie cien plynu.
Rusko je totiž najväčším dodávateľom dusíkatých hnojív na trhy EÚ a EÚ je z hľadiska energetických potrieb závislá od Ruska: v roku 2021 sa 46,8 % plynu dovážalo z Ruska.
Budeme však veľmi pozorne sledovať, aká bude situácia so zakladaním a zberom úrody na Ukrajine, pretože približne 30% svetovej potreby obilia sa realizuje práve cez Ukrajinu. To môže mať naozaj enormný vplyv na ceny. Ukrajinské obilie končí najmä v afrických krajinách a na blízkom východe.
Je možné odhadnúť kam sa až môžu ceny potravín vyšplhať? Asi aj za najzákladnejšie potraviny budeme platiť ceny aké sme doteraz nevideli.
Nech to znie akokoľvek nepopulárne, ceny potravín neboli vysoké. Keď sme kedysi zarábali v priemere povedzme tritisíc korún, krabica mlieka stála približne šesť korún. Z mesačnej výplaty si teda priemerný Slovák mohol kúpiť 500 litrov mlieka. Dnes v priemere zarábame tisíc eur mesačne a krabica mlieka stojí 50 centov.
Z dnešnej výplaty si teda vieme kúpiť 2000 litrov mlieka. Potraviny sú dlhodobo lacné a bolo iba otázkou času, kedy to zdražovanie nastane. Zo zdražovania a toho, že potraviny sú drahé, sa stal celonárodný fetiš. Pritom pohonné hmoty sú v priemere drahšie o desiatky percent. Nikto však nerieši, že by mal menej jazdiť autom.
Potraviny by mali mať svoju hodnotu, pretože sú pre nás tým najdôležitejším, aby sme žili.
Aký vplyv na zvyšovanie potravinovej sebestačnosti môže mať klimatická kríza? Výkyvy počasia, nedostatok pravidelných zrážok, prívalové dažde, toto všetko zrejme snahy o zvýšenie sebestačnosti značne predraží?
Klimatické zmeny, to je téma sama o sebe. Aj naši poľnohospodári sa týmto zmenám prispôsobujú a na miestach, kde ste si niekedy nevedeli predstaviť napríklad pestovanie zemiakov, dnes nájdete aj stovky hektárov.
Zároveň sa snažia nakupovať odolné sadby a čoraz viac hľadať možnosti na zvyšovanie výmer so závlahami. To všetko však stojí nemalé prostriedky. Na tieto zmeny však aktívne reagujú aj pestovatelia a chovatelia v zahraničí, takže musíme udržať krok, inak sa nám konkurencia opäť môže vzdialiť.