Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
26.03.2022 10:58 | Správy | Zahraničné správy

Vojna na Ukrajine zasiahla aj automobilku Volkswagen: Zúfalé snahy o riešenie problémov

Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Nemecký gigant VW musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.

To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

"Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine," povedal Murat Aksel, člen predstavenstva VW pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. "Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať," dodal.

Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za "centrálny nervový systém" vozidla.

Vo Wolfsburgu, v centrále VW, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia "duplikátov" celých tovární.

Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.

Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je "nestála". Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.

"Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky," povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.

Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55 000 zamestnancov a bude potrebných 90 000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.

Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.

Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca "s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami," povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.

Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí.

Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo. "Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe," povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu.

Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v "dramatickej" situácii, dodal Wu.

Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.

Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na "lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov".

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Karel Gott, Peter Dvorský, Paľo Habera
Foto
Takto vznikali nezabudnuteľné vianočné HITY slovenských umelcov: Záchvat smiechu či úplne iný text!
Polícia SR (ilustračná fotografia).
Desivý záver týždňa: V obci pri Senci mal niekto strieľať!
fog, poor visibility
Nástrahy pre vodičov pred Vianocami: Diaľničiari varujú! Na čo si musíte dávať pozor?
Na Lomnický štít tento rok s prenosnou volebnou schránkou nepôjdu.
To snáď nie: PROBLÉMY na Lomnickom štíte! Dlhoročná tradícia v ohrození?
Princezná Michael z Kentu v strede.
Foto
Obrovské nešťastie: Princezná SPADLA zo schodov v Kensingtonskom paláci! Desivé zranenia
Psychologička Dominika Neprašová a moderátor Šlaci
Novoročné predsavzatia: Ako ich dodržať a naozaj zmeniť svoj život?
Ilustračné foto.
Foto
Slovensko zasiahnu výdatné zrážky! Okrem SNEHU čakajte aj... Počasie spôsobí PROBLÉMY
Ilustračná fotografia.
Foto
Svet športu zasiahla strašná správa: Počas charitatívneho zápasu zomrel len 34-ročný bývalý futbalista
Chronický zápal je nebezpečný
Trápia vás časté zápaly? Venujte im zvýšenú pozornosť: Hrozia trvalé NÁSLEDKY!
Helena Zeťová zomrela vo veku 44 rokov.
Foto
PRVÉ slová otca, ktorý našiel Zeťovú († 44) mŕtvu: TOTO povedal o jej smrti! Susedia hovoria o možnej príčine
Parlament bude mať v stredu ceremóniu so 150 zvolenými poslancami.
Ako by Slováci volili v decembri?! Aha, kto by SKONČIL pred bránami parlamentu
(ilustračné foto).
PÁTRANIE v Nízkych Tatrách: Manželka zalarmovala záchranárov! Neuveríte, čo nasledovalo