Unikátny prvý testovací kus Aero Albatros L-39 s označením 0001 sa po desiatkach rokov vrátil na košické letisko do hangárov Múzea letectva. Predtým ho však zrenovujú a musia mu pripevniť odpílené krídlo. Potom bude vystavený ako reprezentatívny prvý kus zo série 2 892 lietadiel, ktoré započali novú epochu výcviku budúcich pilotov.
Prvý kus vyrobili koncom roku 1971 a neskôr sa na ňom robili doplňovacie skúšky v Prahe, po ktorých ho premiestnili do Košíc. „Na tomto kuse sa robila aj výnimočná akcia. Konštrukcia lietadla sa overovala na tzv. flutter, teda trepotaní určitých plôch za letu pri určitých rýchlostiach. Aby to overili, nainštalovali na konštrukciu raketové motorčeky a tie za letu odpálili a pozorovali, či je konštrukcia dostatočne tuhá,“ prezradil riaditeľ Múzea letectva Košice Miroslav Hájek.
„Lietadlo sa po návrate do Košíc v roku 1973 umiestnilo na dnešnú Leteckú fakultu Technickej univerzity v Košiciach, kde ostalo prakticky až doteraz. Po takmer 50 rokoch sa dostalo k nám, do domovských hangárov,“ dodal s tým, že z tejto série vyrobili 2 892 kusov, čo predstavuje najviac v kategórii prúdových cvičných lietadiel na svete.
Prvý albatros podstúpi v múzeu viaceré opravy. Tou najdôležitejšou je obnova odpíleného krídla. „To sa stalo preto, aby sa lietadlo zmestilo na univerzitu. Časť odpíleného krídla sme mali v múzeu, teraz bude pre nás najväčšou výzvou ho spojiť. Doplníme aj chýbajúce veci, rozoberať a opravovať sa bude väčšina súčiastok v kabíne. Po obnove sa stane centrom pripravovanej expozície československého letectva, ktorá by mohla vzniknúť budúci rok,“ doplnil.