Čísla naznačujú, že ľudia sa zásobujú
Zdraželo takmer všetko, nielen potraviny. Ani to však Slovákom nebráni v nakupovaní. Štatistici včera informovali, že tržby maloobchodu vo februári medziročne vzrástli o 16,4 %. Nepotravinový maloobchod ťažil najmä z uvoľňovania protipandemických opatrení. Potravinový segment pandémia až tak neovplyvnila, no hypera supermarkety si aj tak medziročne pripísali skoro 9 %. „Rast tržieb by mal pokračovať aj v marci. Tržby obchodníkov by pritom stále malo podporovať uvoľnenie pandemických opatrení i realizácia časti odloženej spotreby. Tržby v potravinovom segmente by navyše mohlo čiastočne nafukovať aj predzásobenie časti domácností,“ píše analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Analytici očakávajú, že postupne sa rast tržieb spomalí.
Nemá to konca-kraja
Eva Sadovská, analytička WOOD & Company
- Z tradičných veľkonočných potravín si aktuálne priplácame za lahôdkový margarín či rastlinný olej, a to o 42,2 % a 30,8 %. Približne o 30 % je drahšia paprika, za zemiaky platíme o 18 % viac. Rožky zdraželi o 29,2 %, za chlieb platíme o 14,2 % viac. Cenovky na pšeničnej polohrubej múke sú zase o štvrtinu vyššie ako vlani. Čerstvé maslo je drahšie o 28,2 %. O 16,5 % poskočili nahor ceny vajec, o 15 % ceny trvanlivého polotučného mlieka. Vyššie sumy na cenovkách v obchodoch vidíme aktuálne aj v prípade cukru. Za kryštálový si priplácame 14,1 % oproti vlaňajšku a za práškový o 13,2 % viac. V prípade údených alebo bravčových výrobkov je zdražovanie o niečo miernejšie, za dusenú šunku bravčovú platíme viac o 4,7 %.