Potraviny o 37 % drahšie
Prezident Svetovej banky David Malpass pre BBC upozornil na fakt, že rekordný nárast cien potravín uvrhne stovky miliónov ľudí do chudoby a zníži ich možnosť obživy. Svetová banka vypočítala, že by mohlo dôjsť k „obrovskému“ 37 % skoku cien potravín. V Česku už v boji proti zdražovaniu nastúpil do obchodných reťazcov Antimonopolný úrad, ktorý kontroluje ceny marží obchodníkov.
„Pri točenej saláme to bolo 246 % a 255 % pri šunke,“ prezradil český minister poľnohospodárstva Zdeněk Nekula. Tento nástroj však nemusí byť podľa odborníka až taký účinný. „Myslím, že je to trochu prehnané, u nás panuje medzi reťazcami silný boj o zákazníka, premrštené marže sú podľa mňa skôr zriedkavé. Žiadna marža neprežije dlho, trh ju hneď odhalí. Ale táto metóda je určite lepšia ako to, že by mal štát regulovať ceny potravín“ uviedol Ďurana.
Kto to zaplatí?
Viac ako miliardu eur chce vláda získať z vyššieho zdanenia monopolov. Jedným zo zdrojov má byť vyšší odvod z regulovaných odvetví. Doplatiť na to má okolo 100 firiem, ktoré to budú, minister financií zatiaľ nekonkretizoval. A práve so zvýšením daní a s financovaním mala problém aj koaličná SaS. „V tejto dobe nemôžeme súhlasiť s poskytnutím pol miliardy eur na voľnočasové poukazy.
Samotnú myšlienku podporujeme, musí ísť však ruka v ruke s väčším ohodnotením pre našich učiteľov,“ píše v stanovisku liberáli. Návrh má ísť aj napriek ich nesúhlasu do parlamentu v skrátenom legislatívnom konaní. „Jednorazovú pomoc považujeme na neúčinnú, lebo sa netýka všetkých seniorov a časti pracujúcich ľudí,“ vyčíta vládnemu návrhu strana Hlas-SD.
Pomoc je drahá a neefektívna
Radovan Ďurana, analytik INESS
- Inflácia sa nedá zastaviť štátnymi peniazmi. To, že klesne kúpna sila Slovákov, je jasné, preto by pomoc mala byť adresná, teda domácnostiam v hmotnej núdzi. Peniaze však pôjdu na plošné zvyšovanie dávok, bez ohľadu na príjmovú situáciu, čo považujeme za neefektívne. Plošné opatrenia sú drahé, a preto vláda musí zvyšovať dane. To postihne asi 100 firiem, ktoré sa budú snažiť tento náklad preniesť na spotrebiteľov alebo svojich zamestnancov. Toto odradí investotov.