TASR o tom informuje na základe správ agentúr DPA a AFP a vyjadrení predstaviteľov EÚ na sociálnych sieťach.
Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová hovorila o historickej dohode. "Naše nové pravidlá budú chrániť online používateľov, zaručovať slobodu prejavu a otvoria nové príležitosti pre podniky," uviedla v tvíte. Je to podľa nej silný signál pre ľudí, firmy i krajiny po celom svete.
"Čo je nelegálne offline, bude v EÚ nelegálne aj online," doplnila von der Leyenová základný princíp novej právnej normy. Posledné kolo rokovaní o nej trvalo od piatka celých 16 hodín. DSA musia ešte oficiálne schváliť europarlament a štáty EÚ, čo sa však považuje za formalitu.
DSA má okrem iného zaistiť rýchlejšie odstraňovanie nelegálneho obsahu z internetových platforiem, obmedziť šírenie škodlivých dezinformácií a vojnovej propagandy a zredukovať predaj falšovaných produktov na online trhoch.
Nová norma stanovuje povinnosti technologických a internetových spoločností i prísne dôsledky, ktorým budú čeliť za hosťovanie dlhého zoznamu nezákonného obsahu – od nenávistných prejavov a dezinformácií po zábery sexuálneho zneužívania detí.
Na základe novej regulácie budú internetové platformy musieť odstraňovať nelegálny obsah hneď, ako sa dozvedia o jeho existencii. Sociálne siete budú musieť pozastaviť účty používateľom, ktorí často porušujú zákon.
Hoci sa mnohé z ustanovení DSA týkajú všetkých firiem, osobitné povinnosti budú mať "veľmi veľké platformy", ktoré majú v Európskej únii viac než 45 miliónov aktívnych používateľov.
Zoznam týchto spoločností zatiaľ nebol zverejnený, budú však na ňom firmy ako Google, Apple, Facebook, Amazon a Microsoft, ako aj Twitter a pravdepodobne aj napríklad TikTok, Zalando či Booking.com, približuje AFP.
Títo aktéri budú musieť zhodnocovať riziká spojené s používaním svojich služieb, odstraňovať nelegálny obsah a zvýšiť transparentnosť svojich dát a algoritmov.
Európska komisia bude dohliadať na ročné audity a môcť ukladať pokuty za opakované porušovanie právnej normy do výšky šiestich percent ročného obratu firiem.
DSA tiež zakáže využívať na cielenú reklamu citlivé osobné údaje, ako sú sexuálna orientácia, politické názory a náboženské presvedčenie. Zakázaná bude aj cielená reklama zameraná na neplnoletých.
"S DSA sa končia časy, keď sa veľké online platformy správajú, akoby boli 'príliš veľké na to, aby sa starali'. Významný míľnik pre občanov EÚ," napísal na Twitteri eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton, ktorý v minulosti označil internet za "divoký západ".
DSA je jedným z dvoch pilierov legislatívneho balíka zameraného na reguláciu technologických gigantov a internetových firiem pôsobiacich v EÚ, ktorý EK navrhla v decembri 2020. Prvý pilier reformy, zákon o digitálnych trhoch (DMA), bol dohodnutý v marci a je zacielený proti zneužívaniu dominantnej pozície technologickými gigantmi.