Podrobnosti tohto výrobného procesu priblížil Marián Christenko, generálny riaditeľ spoločnosti Kosit, ktorá podpísala memorandum o spolupráci s Košickým samosprávnym krajom (KSK). „Je to projekt overenej technológie pri premene tepla a elektrickej energie vyrobených z odpadu. Princípom je elektrolýza a využitie samotného vodíka je v autobusovej doprave. Inšpirovali sme sa v partnerskom nemeckom meste Wuppertal, kde už druhý rok funguje v podobnom podniku na spracovanie odpadu ako u nás výroba vodíka. Majú kapacitu 1 megawatt a ročne takto poháňajú zhruba 20 autobusov,“ povedal. V Kosite vedia vyrábať elektrickú energiu aj z bioodpadu a plánujú rozšírenie aj o fotovoltiku.
Zariadenie by chceli sprevádzkovať v roku 2026. Košický župan Rastislav Trnka pripomenul, že prijali vodíkovú stratégiu a vyčleňujú prostriedky, aby tento princíp pohonu vedeli používať vo veľkom čo najskôr. Kraj nakúpil vodíkové bicykle a má zapožičané aj dva automobily. Počíta sa postupne aj s vybudovaním čerpacej siete po Slovensku a na ilustráciu poslúži fakt, že na prepravu autom do vzdialenosti 100 km treba kilogram vodíka. Jeho cena sa pohybuje na úrovni 10 eur. Čo sa týka využitia vodíka pre autobusovú dopravu, v KSK uvažujú z nového zariadenia pokryť vodíkom celoročnú spotrebu až pre 50 vozidiel.