Ide to vyššie, vláda by to mala riešiť
Denis (23), Bratislava
- Nepáči sa mi, že benzín ide stále len hore a platím za tankovanie veľmi veľa. Vláda to podľa mňa zatiaľ veľmi nerieši, ale uvítal by som to.
Boris Tomčiak, analytik Finlord
- Zastropovanie cien je všeobecne nevhodné riešenie, ktoré ničí trhové prostredie. Pri pohonných hmotách je však situácia trochu iná, keďže na veľkoobchodný trh dodáva benzín a naftu niekoľko málo rafinérií. V prípade Slovenska má dominantné postavenie Slovnaft. Ten v tomto období generuje veľmi vysoké marže a nie je možné vytvoriť mu konkurenčné prostredie, ktoré by marže znížilo. Výhodou Slovnaft u je spracovávanie omnoho lacnejšej ropy typu Urals. Určite existuje priestor, aby boli veľkoobchodné ceny, a teda aj ceny na stojanoch, administratívnym zásahom znížené o viac ako 10 centov na liter. Zisk Slovnaft u (MOL-u) by bol stále vysoký a zároveň by to pomohlo i vodičom.
Vhodnejšie je zníženie dane
Jana Glasová, analytička 365.bank
- V Maďarsku vidieť, že zastropovanie robí problémy hlavne menším pumpám, ktoré radšej zatvárajú. Taktiež môže spôsobiť to, že po skončení jeho platnosti pôjdu ceny prudko nahor a že predajcovia sa budú snažiť „dobehnúť, čo stratili“. Vhodnejším riešením pre spotrebiteľov je teda skôr zníženie spotrebnej dane na benzín a naftu, pričom však treba odsledovať aj to, aby sa toto zníženie aj reálne premietlo do nižších spotrebiteľských cien.