Batérie do elektrických áut a motocyklov budú o pár rokov potrebovať svoj vlastný pas. Jeho cieľom bude sledovať obsah a uhlíkovú stopu batérií v Európe. Konzorcium nemeckých výrobcov automobilov a batérií vrátane BMW, Umicore a BASF už začalo pracovať na vývoji „pasu pre batérie“. Informovalo o tom nemecké ministerstvo hospodárstva.
Konzorcium 11 partnerov získalo finančné prostriedky vo výške 8,2 milióna eur na vytvorenie spoločnej klasifikácie a súboru noriem na zhromažďovanie a zverejňovanie takýchto údajov. Nemecké spoločnosti k takémuto kroku doviedlo nariadenie Európskej únie, podľa ktorého by sa čoskoro tieto údaje mohli stať povinnými.
V návrhu Európskej komisie, ktorý sa má prerokovať koncom tohto roka, sa uvádza, že nabíjateľné elektrické vozidlá (EV), ľahké dopravné prostriedky a priemyselné batérie predávané v Európe musia od roku 2024 zverejňovať svoju uhlíkovú stopu a od roku 2027 musia spĺňať emisný limit pre oxid uhličitý (CO₂). Povinnosť zverejňovať obsah recyklovaných surovín v týchto batériách by platila od roku 2027. A od roku 2030 by mali nasledovať požiadavky na používanie minimálneho podielu recyklovaného kobaltu, lítia, niklu a olova.
Nemecké konzorcium sa ako prvé v Európe pokúša navrhnúť digitálny produkt, ktorý by spĺňal tieto predpisy, dodalo nemecké ministerstvo hospodárstva. Ak nariadenie prejde, bude musieť zaviesť nejakú podobu tohto pasu zrejme aj Slovensko.