Počas pandémie sme si zvykli na porady cez videoslužby ako Zoom, Google Meet, Teams alebo Webex. Lenže vedci hlásia, že táto forma porád má jeden zásadný problém. Americkí vedci zistili, že online stretnutia prostredníctvom platforiem ako Zoom alebo Webex brzdia u pracujúcich kreatívne myslenie. Vyplýva to z výsledkov štúdie uverejnenej v časopise Nature. Podľa vedcov, ktorí sa odvolávajú na laboratórne experimenty aj výskum v istej firme s kanceláriami po celom svete, však na osobných stretnutiach vzniká viac tvorivých nápadov.
Vedci do výskumu zapojili 600 dobrovoľníkov, ktorí mali v dvojiciach riešiť tvorivé úlohy buď naživo, alebo prostredníctvom Zoomu. V priebehu piatich minút mali napríklad nájsť kreatívne využitie lietajúceho taniera alebo bublinkovej fólie. Výsledky experimentu ukázali, že nápady dvojíc, ktoré na úlohách pracovali prostredníctvom Zoomu, boli o 20 percent menej inovatívne než nápady tímov pracujúcich spolu v jednej miestnosti.
Rovnaké výsledky prinieslo aj porovnanie práce tímov v reálnom živote, keď malo takmer 1500 inžinierov z Fínska, Maďarska, Indie, Izraela a Portugalska prediskutovať nové produkty pre istú nadnárodnú spoločnosť. Kreatívnejší boli tí, ktorí diskutovali naživo.
Vedci však upozorňujú, že aj pri živých stretnutiach môže kreatívne myslenie ovplyvniť viacero faktorov, napríklad prostredie. Štúdia preukázala, že najlepšie výsledky dosahovali ľudia v kancelárii, naopak, poľská firma, ktorá usporiadala kreatívne stretnutie v hoteli, zaznamenala neúspech. Podľa odborníkov totiž zamestnancov „príliš rozptyľovala ponuka hotelovej kávy a keksíkov“.
Podľa vedcov môže mať na kreatívne myslenie vplyv aj to, že ľudia sa sústredia len na to, čo vidia na obrazovke. „Vizuálne sústredenie patrí ku kognitívnemu mysleniu. Keď sa človek sústredí len na obrazovku, odfiltruje všetko ostatné, čo potom poznačí aj jeho pracovný výkon,“ vysvetlila Melanie Brucksová z Kolumbijskej univerzity v New Yorku. Takže nás možno čaká návrat do kancelárií a vypnutie obrazoviek.