Kde sa dá šetriť
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej vysvetľuje, že jednou z príčin výpadkov sú aj vlaky zadarmo. To je zhruba 34 miliónov eur. „Štát má právo to urobiť, ale mal by za to platiť. Keďže k tomu nedochádza, sme svedkami toho, že verejnej doprave väčšinou chýbajú peniaze. Dopravca má jednoduchú možnosť - znižovať personálne náklady alebo náklady na údržbu,“ vraví Matej.
Ministerstvo financií pod vedením Igora Matoviča uvádza, že jeho cieľom nikdy nebolo rušenie vlakov, ale naopak, zvýšenie celkového počtu cestujúcich. „K rušeniu spojov by preto malo dochádzať iba tam, kde vlaky jazdia nad rámec štandardov a nie sú dostatočne využité,“ tvrdia od Matoviča. Vysvetľujú, že suma 330 miliónov, ktorú sú ochotní ZSSK dať, je dohodou s ministerstvom dopravy. Predpokladajú, že železničiari budú šetriť najmä u seba. „Časť opatrení už bola realizovaná, napríklad zreálnenie odpisových dôb a drobné úspory v ZSSK. Najväčší potenciál úspor by však priniesla optimalizácia grafikonu,“ dodali.
Ministerstvo vydiera rezorty
Desana Mertinková, odborníčka na vlakovú dopravu
Problém sa každý rok opakuje. Minulý rok hrozilo, že od 1. júla vôbec nebudú chodiť vlaky. Povedala by som to na príklade. Dobrý manžel príde domov a dá žene celú výplatu. Odkedy máme novú vládu, manžel dá žene len polovicu výplaty a potom čaká, že ho bude prosíkať o zvyšok. Takto ministerstvo financií vydiera všetky rezorty. Pokiaľ ide o Útvar hodnoty za peniaze, stará sa len o to, aby štát musel železniciam čo najmenej platiť. A robí to tak, že sa menia kalkulačné vzorce na výpočet dotácie.
Ide o výsledok dohody
Útvar hodnoty za peniaze, MF SR
- V prvom rade chceme pripomenúť, že Útvar hodnoty za peniaze nerozhoduje o tom, koľko financií štát železniciam pridelí. Útvar hodnoty za peniaze sa stará o to, aby verejné financie, ktoré smerujú do železničnej dopravy, boli využité efektívne, a aby konečné prínosy z nich pocítili najmä cestujúci. Prvoradou snahou ÚHP je, aby tam, kde sú spojenia nedostatočné, jazdilo viac vlakov, meškania boli čo najzriedkavejšie, a aby boli aj samotné trate kvalitnejšie. Úlohou ÚHP je pripravovať ministrom analytické podklady tak, aby mohli na základe relevantných dát prijímať čo najlepšie rozhodnutia. Tak to bolo aj v prípade rozhodnutia o financovaní ZSSK, ktoré je výsledkom politickej dohody medzi ministerstvom financií a ministerstvom dopravy.