„Minister financií však nebol za to. Keby za to bol, všetko už mohlo byť teraz schválené a mohli sme mať nižšiu spotrebnú daň. Bolo to preberané aj na koaličnej rade, nedohodlo sa to a celá vec sa presunula na budúcu schôdzu,“ dodal Viskupič. Samotná spotrebná daň tvorí v súčasnosti 0,51 € z každého litra benzínu, ktorý stojí približne 1,83 €. Minimálna úroveň je pritom stanovená na 0,36 €/liter.
Matovič operuje číslami
Ministerstvo financií SR tvrdí, že v prípade tejto témy ide prioritne o politické rozhodnutie. „Ceny pohonných látok nie sú regulované. Dodávatelia preto nemusia nižšiu daň zohľadniť pri cenotvorbe a premietnuť ju do cien pre spotrebiteľov. Zo skúsenosti vieme, že pri tovaroch a službách, pri ktorých sa v minulosti znižovala daňová sadzba, k zníženiu cien nedošlo, resp. zníženie ceny nebolo rovnaké ako zníženie tejto sadzby,“ uviedol v stanovisku rezort Igora Matoviča.
Ministerstvo tiež pripomenulo, že akékoľvek znižovanie daní má priamy a výrazne negatívny dosah na rozpočet verejnej správy. „Zníženie spotrebnej dane z benzínu na minimálnu úroveň, akú stanovujú európske pravidlá, by štát stálo 110 miliónov eur, v prípade nafty by bol vplyv na rozpočet na úrovni 70 až 90 miliónov eur,“ uzavreli. Sulík pritom trvá na svojom. „Richard Sulík podporuje znižovanie daní. Výška sadzieb jednotlivých daní spadá do kompetencie rezortu financií,“ uviedli.
Je dobré to spraviť na krátky čas
Boris Tomčiak, ekonomický analytik spoločnosti Finlord
- Spotrebná daň a DPH tvoria významnú časť koncovej ceny benzínu. Jednotlivé európske štáty majú pomerne veľký priestor na hýbanie s daňami. Keby Slovensko spotrebnú daň kompletne zrušilo, tak by sa tankovalo asi o 60 centov lacnejšie. Významné zníženie daní či cenový strop už nastali okrem iných krajín aj v Maďarsku, Poľsku, ČR, Nemecku či v Taliansku. Na druhej strane, znižovanie spotrebných daní je nutné obmedziť na krátky čas, keďže to spôsobuje výpadok štátneho rozpočtu, čo vedie buď k zvýšeniu iných daní, alebo k prehĺbeniu rozpočtového deficitu.