Vlaky TGV patria v Európe k priekopníkom vysokorýchlostnej železnice. A práve po takejto páke siahli Česi pri prezentácii projektu Rýchle spojenie v Česku. Naši západní susedia totiž plánujú začať so stavbou prvého úseku vysokorýchlostnej železnice v roku 2026, pričom prejazdná by mala byť v roku 2030. „Ide o najväčší infraštruktúrny zámer v histórii samostatnej Českej republiky s predpokladanými nákladmi zhruba 700 miliárd korún,“ oznámil Jiří Svoboda, generálny riaditeľ Správy železníc.
Z toho dôvodu si ako názornú ukážku prenajali od Francúzskej národnej železničnej spoločnosti (SNCF) vysokorýchlostný vlak TGV z roku 1981. Viac ako štyridsaťročný veterán si na pražskom Hlavnom nádraží vyslúžil obdiv stoviek nadšencov, ktorí sa naň boli od pondelka pozrieť. Z Prahy však poputuje ďalej do Brna na veľtrh Rail Business Days. Až v závere týždňa pôjde späť do Francúzska.
TGV PSE
- Výrobca: Alstom
- V prevádzke: 1981 - 2020
- Trať: Paríž - Lyon
- 2 hnacie vozne, 8 vozňov pre cestujúcich
- Dĺžka vlaku: 200 m
- Max. rýchlosť: 300 km/h