Spor o spotrebnú daň
Celý spor sa však pretaví aj do ceny palív na čerpacích staniciach, a tá bude naďalej rásť. Najbližšie mesiace ju podľa odborníkov ovplyvní aj dovolenková sezóna a vyšší dopyt vďaka cestovaniu. „Ceny benzínu aj nafty rastú kvôli rastúcim cenám ropy na svetových trhoch. Sentiment embarga na ruskú ropu tam je už zakomponovaný. Ak nenastane prudký zvrat, napríklad mier na Ukrajine, veľmi pravdepodobne prekročia ceny benzínu aj nafty 2 eurá,“ povedal energetický analytik Ján Pišta.
Podľa neho však bude práve zdražovanie tlmiť spotrebu palív a následne klesne aj cena. Reguláciu cien rieši aj slovenská vláda. Sulík chce nižšiu spotrebnú daň, čo ministerstvo financií pod Matovičom zatiaľ odmieta. Šéf finančného výboru NR SR za SaS Marián Viskupič hovorí, že by „išlo o zníženie nad minimálnu sumu, ktorú musí mať každá európska krajina“.
Čakajú nás historické maximá
Stanislav Pánis, ekonomický analytik J&T Banka
- Pred začiatkom letnej motoristickej sezóny, v čase, keď ďalej rastie globálna mobilita vrátane leteckej, pri ukončovaní lockdownov v Číne a po uvalení embarga na ruskú ropu EÚ sa previs dopytu nad ponukou na ropnom trhu bude len prehlbovať. To bude vytvárať tlaky na rast cien ropy smerom k novým historickým maximám nad 150 dolárov za barel. Pri nedostatočnej kapacite spracovania ropy rafinériami vyspelých krajín, aj v dôsledku chaotickej zelenej energetickej politiky môže pritom pokračovať tlak na ešte rýchlejší rast veľkoobchodných cien palív ako samotnej ropy.