Zbytočne unáhlený krok?! Podľa plenárneho hlasovania Európskeho parlamentu o 13 rokov už nebudú automobilky môcť uvádzať na európsky jednotný trh autá so spaľovacím motorom.
Nevýhody
- Potreba vybudovať minimálne 6,8 milióna nabíjacích staníc, len aby sa dosiahlo zníženie emisií o 55 %. V súčasnosti ich je približne 300 000.
- Nárast cien vozidiel v dôsledku zdražovania vstupov, keďže kovy, ktoré sú používané pri výrobe vozidiel (a najmä elektromobilov), z veľkej časti pochádzajú z Číny, Ruska alebo Ukrajiny. Dve z týchto krajín sú pritom vo vojne, čo výrazne ovplyvnilo, napríklad, dodávky káblových zväzkov, ktoré používali automobilky práve pri výrobe bezemisných elektromobilov. Zvýšené výrobné náklady tak v priebehu niekoľkých mesiacov vystupňovali koncové ceny až o 10 % vyššie.
- Životnosť článkov ešte stále nie je dokonalá a používaním postupne klesá dojazd. Bežný užívateľ stratu kapacity síce nepocíti tak rýchlo, ale ľudia, ktorí spravia niekoľko tisíc kilometrov mesačne, už znížený dojazd pri maximálnom nabití časom pocítia. Kapacitu výrobcovia garantujú na 1 500 až 2 000 cyklov, no následná výmena bloku batérií nie je lacná záležitosť. Napríklad náhradné batérie u Tesly Model S stojí približne 27-tisíc eur. A v prípade Mercedes-Benz EQC majiteľ dá až 49 728 eur.
- Pokiaľ by taktovku prebrali výrobné programy vodíkových áut, situácia s nedostatočnou infraštruktúrou by sa na Slovensku dala opísať ako katastrofálna. V súčasnosti sú čerpacie stanice len na niekoľkých miestach republiky. Napriek tomu by však dočerpanie vodíka nezabralo toľko času a dojazd v podstate prekonáva väčšinu elektromobilov.
Výhody
- Nižšie emisie.
- Možné zdieľanie áut formou krátkodobého nájmu vozidiel prostredníctvom aplikácie a následné oslobodenie sa od nákladov spojených s výmenou akumulátorov.
- Zbavenie sa závislosti EÚ od ruskej ropy.
- Používanie obnoviteľných zdrojov energie.
- V roku 2035 by mali byť citeľne nižšie náklady na 1 km v prípade elektromobilov. Navyše s prihliadnutím na max. povolenú rýchlosť na diaľnici na 110 km/h bude aj dosahovanie výrobcom deklarovaného dojazdu reálnejšie.
Oči pre plač majiteľov benzinových áut a dieslov?
S prihliadnutím na rastúce ceny diesla a benzínu môže podľa predpovedí analytikov väčšina majiteľov vozidiel so spaľovacími motormi čerpať pohonné hmoty aj za ceny prekračujúce 5 eur za liter, a to ide ešte o striedme odhady!