Európska komisia vo štvrtok zverejnila nové pravidlá, na základe ktorých majú prevádzkovatelia webov spolupracovať s overovateľmi faktov a zameriavať sa napríklad na falošné účty a pokročilé manipulačné praktiky. Majú tiež odrezať strojcu cielených dezinformácií od reklamných príjmov. Nový kódex dnes podpísalo 33 firiem. Popri spomínanej trojici je medzi nimi Tiktok, Microsoft či český Zoznam.
Veľké internetové spoločnosti už v roku 2018 dobrovoľne pristúpili ku kódexu stanovujúcemu zásady boja s dezinformáciami. Komisia teraz v čase ovplyvnenom ruskou vojnovou propagandou pravidlá rozšírila, aby zahŕňali napríklad aj rozmáhajúce sa používanie automatických techník či cielene manipulatívne videá označované ako deepfake.
Podľa podpredsedníčky úniovej exekutívy Věry Jourovej sú zásadnými novinkami kódexu spolupráce s overovateľmi faktov vo všetkých jazykoch Európskej únie a zapojenie reklamných firiem, ktoré má pripraviť tvorcov dezinformácií o príjmoch.
"Myslím si, že časom bude patriť k dobrému tónu značiek, aby sa ich logá neobjavovali v systéme, kde sa to hemží napríklad ruskou vojnovou propagandou," povedala dnes novinárom Jourová. Kým doteraz boli pravidlá dobrovoľné, teraz ich účinnosť posilní prepojenie s normou o digitálnych službách, na ktorej obsahu sa EÚ dohodla tento rok na jar. Firmám na jej základe bude hroziť pokuta až do výšky šiestich percent ich ročného svetového obratu, ak nebudú svoje povinnosti dodržiavať.