Vyplýva to z prieskumu Komenského inštitútu na vzorke viac ako 6000 učiteľov. Tí vnímajú ochotu ukrajinských detí učiť sa po slovensky, ale narážajú na jazykovú bariéru a inú úroveň vedomostí a spôsobilostí týchto žiakov.
Až 77 percent pedagógov uviedlo, že ukrajinskí žiaci vytvárajú priateľstvá so spolužiakmi a podľa 69 percent učiteľov začínajú deti z Ukrajiny rozumieť slovenskému jazyku. Podľa 70 percent pedagógov odpovedá väčšina ukrajinských detí na položené otázky, avšak vlastné otázky kladie iba 29 percent.
Odhady Inštitútu vzdelávacej politiky (ku koncu apríla) hovoria, že sa vzdeláva iba 37 percent ukrajinských detí, ktoré sa nachádzajú na Slovensku. Zvyšok buď neštuduje, alebo využíva dištančnú online formu na svojich ukrajinských školách. "Prieskum ukazuje, že úvodná fáza adaptácie tých detí z Ukrajiny, ktoré sa zapojili do vzdelávania, prebieha aj vďaka podobnosti jazyka a kultúry pomerne pozitívne, nemôžeme však zabúdať na to, že emocionálna reakcia ľudí utekajúcich z vlastnej krajiny je oneskorená a prvé problémy sa nám ukazujú už aj v prieskume," povedala psychologička a programová riaditeľka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.