Odborníci však upozorňujú, že tieto čísla hodnotia iba ich vedomosti, nie ich celkovú osobnosť. „Tajomstvo známok ako takých je, že ich hodnota v skutočnosti je len taká, akú im prikladáme my sami,“ vysvetľuje na webe EduWord pani učiteľka na základnej škole Ľubica Noščáková. A ako reagovať na vysvedčenie? „V prvom rade treba reagovať pozitívne a oceniť snahu detí, lebo za veľa vecí nemôžu,“ vysvetľuje detská psychologička Gabriela Herényiová, ktorá zdôrazňuje, že veľa vecí bolo nových tak pre rodičov, ako aj pre školu.
Netreba nad nimi lámať palicu, že to vysvedčenie je horšie, lebo nikto sa nikdy nikoho nebude pýtať, aké vysvedčenie mal. A keďže ten školský rok nebol úplne normálny, tak ani to vysvedčenie nemusí byť exkluzívne. „Určite treba oceniť snahu a keď to bolo veľmi zlé, tak povedať dieťaťu: nevadí, na budúci rok si to zlepšíme a ja ti s tým určite pomôžem,“ radí psychologička.
Akú hodnotu známky majú?
Rozhodne nemôžeme povedať, že by na známkach nezáležalo. Uvádzajú sa na prihlášky na vyšší stupeň vzdelávania a priraďuje sa im určitá hodnota v prijímacom procese. „Podmienky prijatia a váhu známok si nastavuje konkrétna stredná škola,“ vysvetľuje odbor komunikácie ministerstva školstva. Dá sa tak predpokladať, že ak sa chcete dostať na „vychytené gymko“, dobré známky vám v tom skôr pomôžu. A to, že je vychytené, znamená, že dbá nielen na prijímací proces, ale aj dodržiavanie učebných plánov a jeho absolventi majú dobrú šancu na ďalšie uplatnenie sa v živote.