Vtedy sme sa učili, chceli sme
Zdena Studenková (68), herečka
Ja som bola vždy čistá jednotkárka. Vtedy sme sa učili. Nič sa z vysvedčenia nerobilo. Možno jedna čokoláda. Nekonal sa žiadny oslavný deň. S učením som nemala nikdy žiadne problémy. Bralo sa to ako samozrejmosť, že mám dobré známky. Je to v prirodzenej povahe človeka. Keď chce byť ctižiadostivý a chce byť ten, ktorý bude bez problémov najlepší medzi ostatnými, učenie predpokladá jeho ďalší vývoj, aby bol niekde na špici. Uč sa, lebo to je v podstate to najdôležitejšie v živote. To je to, čo človeku dáva hodnotu. Nie to, že či má potom dve motorky alebo jachtu, ale keď si ostatní ľudia vážia danú osobu, ktorá je istým spôsobom autoritou. Nehovorím, že každý musí mať univerzitu, ale byť aj dobrý v remesle. To všetko musia byť ambiciózni ľudia. Nemôžu to byť lenivci, ktorí by obchádzali povinnosti.
Nebola som top, ale snaha bola
Diana Mórová (52), herečka
My sme boli v ťažkom socializme, to sa nedá porovnať so súčasnými deckami. Ale študentka som bola dobrá. Nebojte, mala som jednotky, dvojky aj trojky. Nebola som nejaká topka. Trojky, tie som mala z fyziky, chémie. My sme od rodičov dostali možno nejakú lízanku, ale že by sme išli za vysvedčenie na dovolenku, to vôbec. Zobrali nás na zmrzlinu. Moji rodičia mi hovorili: ak chceš byť lekárka, musíš sa dobre učiť. Tým, že sú rodičia vysokoškolsky vzdelaní, tak my sme sa museli učiť. Nieže chceli, museli, aby sme nerobili hanbu. A keď nám niečo nešlo, tak sa učili s nami. Ale motivácia, milé slovo tam bolo vždy. Žiadne rozmaznávanie.
Mne išla škola ľahko
Pavel Čekan (43), vedec a biochemik
Učil som sa dobre. Čisté jednotky som mal len na prvom stupni. Na druhom som už mal dvojku z telesnej, hoci neskôr som hral poloprofesionálne florbal. Dvojku som mal aj zo slovenčiny, ale to bolo nie pre vedomosti, ale skôr preto, že som vyrušoval, bol som tvrdohlavý a papuľnatý. Na gymnáziu som mal trojku z angličtiny, hoci som potom vydal knihy a prednášal v angličtine. To naznačuje, že možno tie známky nie úplne odrážajú talent a schopnosti žiaka. Ide skôr o progres, od začiatku roka po koniec. Za vysvedčenie som nedostával veľké darčeky. Ak bolo dobré, šli sme do cukrárne. Odo mňa sa dobré známky tak akosi očakávali, a dvojky sa u nás neniesli nejako ťažko.