Aerodynamicky tvarovaný vlak totiž kedysi premával iba na trase Praha - Brno - Bratislava priemernou rýchlosťou 96 km/h, čo bolo v medzivojnovom období ozaj rýchle cestovanie. Vnútri navyše panoval nevídaný komfort.
Slovenská strela prešla pravidelnú linku Praha - Brno - Bratislava za 4 hodiny a 20 minút. Denná linka, na ktorej premávali dve súpravy, jazdila len do roku 1938. Po Mníchovskej dohode a rozpade Československa ju totiž zrušili. Tento rýchly, ultraluxusný vlak využíval počas protektorátu vtedajší prezident Hácha a po vojne ešte slúžila Slovenská strela na pravidelnej týždňovej linke Praha - Norimberg, počas norimberských procesov.
Potom boli obe súpravy odstavené v depe, kde jedna v roku 1960 zhorela a druhú súpravu previezli do múzea Tatry v Kopřivnici, kde postupne chátrala. Prednedávnom ju však zrekonštruovali. „Bola rozložená do poslednej skrutky, vyvarila sa celá skriňa, kapota, mnohé unikátne diely boli nanovo vyrobené, takisto ako látky na čalúnenie, všetko presne podľa projektov a popisov, ktoré ostali zachované,“ povedal pod tatranskými štítmi kurátor múzea Tatra Kopřivnice Jíři Střecha (42).
Drahá a dlhá oprava
Inšpiráciou pre konštruktérov boli rýchlovlaky z Nemecka, Veľkej Británie i Francúzka. Vo vtedajšom Československu ich navrhli a vyrobili vo firme Ringhofer Tatra. „Dizajn pripomína skôr auto ako vlak. Od tohto vlaku sa očakávali pohodlie, rýchlosť a spoľahlivosť. Preto konštruktéri a dizajnéri siahli po automobilových konštrukčných prvkoch. Veľa z dizajnu Slovenská strela prevzala z Tatry 87,“ dodal Střecha s tým, že rekonštrukcia stála 45 mil. korún (1,8 mil. €). Príprava na opravu zabrala 3 roky a samotné práce trvali 2 roky. Spod Tatier vyrazila do Bratislavy v rámci sprievodného programu veteránskej rely 500 km slovenských.
Slovenská strela
- Max. rýchlosť: 130 km/h
- Hmotnosť: 37 ton
- Počet miest: 72
- Rok výroby: 1936
- Max. rýchlosť: 150km/h
- Hmotnosť: 37ton
- Dĺžka: 25,1m
- Počet miest: 72
- Trasa Bratislava - Praha: 4hod. a 20min.