Informovala o tom v utorok agentúra Reuters s tým, že ide o prvý podobný prípad týkajúci sa komerčnej lodnej dopravy.
Reuters objasnil, že DĽR prostredníctvom svojho tzv. ministerstva zahraničných vecí informovala dve lodné spoločnosti, že ich plavidlá sa stali predmetom "násilného privlastnenia si hnuteľného majetku s (jeho) nútenou premenou na štátny majetok" bez nároku na akúkoľvek kompenzáciu vlastníkom.
Majiteľ lode Smarta, určenej na prepravu voľne uloženého tovaru a plaviacej sa pod vlajkou Libérie, uviedol, že o zadržaní bol informovaný e-mailom z 30. júna.
Konanie DĽR označil majiteľ lode za nezákonné a odporujúce normám medzinárodného práva. Dodal, že ide aj o porušenie základných ľudských práv, pokiaľ ide o vlastnícke práva, ako i o vážnu hrozbu pre lodnú dopravu a námornú bezpečnosť.
Druhou zadržanou loďou je Blue Star I plaviace sa pod vlajkou Panamy.
Predstaviteľ ukrajinského ministerstva zahraničných vecí uviedol, že je informovaný o oznámení "ruského okupačného úradu v Donecku" týkajúceho sa vytvorenia "flotily zloženej z lodí, ktoré ukradli v Mariupole". Dodal, že situáciu so zadržanými plavidlami preverujú.
Podľa údajov Medzinárodnej námornej organizácie (IMO) zostáva v ukrajinských prístavoch viac ako 80 lodí plaviacich sa pod cudzou vlajkou.
Prístav Mariupol na južnom pobreží Ukrajiny sa v máji po niekoľkomesačnom obliehaní dostal pod kontrolu ruských a separatistických síl. Rusko, ktoré napadlo Ukrajinu 24. februára, teraz bojuje o zabratie celej Doneckej a Luhanskej oblasti.