Právo na náhradu nevzniká
Pavel Pavlovkin, Európske spotrebiteľské centrum v SR
- Pri zrušení letu menej ako 14 dní pred odletom alebo meškaní dlhšom ako 3 hodiny majú cestujúci v zásade aj nárok na peňažnú náhradu vo výške 250 až 600 eur, podľa dĺžky letu. Letecký dopravca sa môže spod tejto povinnosti oslobodiť, ak preukáže, že zrušenie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia. K týmto mimoriadnym okolnostiam patrí napríklad vyššia moc (výbuch sopky, zemetrasenie), nevhodné počasie, štrajk leteckého prepravcu. Výnimkou je tzv. divý štrajk, čiže spontánna neprítomnosť značnej časti palubného personálu v práci. Vtedy cestujúcim nárok na peňažnú náhradu nezaniká.
Dopravca preukazuje, čo treba
Ingrid Ludviková, Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
- Štrajky, ktoré môžu mať vplyv na prevádzku leteckej spoločnosti, možno považovať za mimoriadne okolnosti. Na to, aby letecká spoločnosť bola oslobodená od povinnosti zaplatiť odškodnenie, však musí preukázať, že: medzi mimoriadnymi okolnosťami a meškaním alebo zrušením letu existuje súvislosť a meškaniu alebo zrušeniu letu nebolo možné zabrániť ani v prípade, že by sa prijali všetky primerané opatrenia.