Podľa Hegera to však automaticky neznamená, že by bol Matovič odvolaný. „Ja neviem predikovať hlasovanie v parlamente, ale, povedzte mi, kto by teda zahlasoval za odvolanie Igora Matoviča,“ naťahoval sa Heger s novinármi. „Preverte si, či je tento scenár, o ktorom hovoríte, dostatočne pravdepodobný,“ hovoril tajuplne premiér.
Ak vláda padne, čaputová má silnú pozíciu
Radoslav Štefančík, politológ
Prezidentka môže po demisii vlády poveriť vedením vlády aj Eduarda Hegera, a to do času, kým by sa buď nevypísali predčasné voľby, alebo by sa nenašla nejaká iná ústavná väčšina v parlamente. Prirodzene, časť kompetencií by prešla do rúk prezidentky, takže by bola o niečo silnejšia. Ale ak by aj vyslovil parlament nedôveru predsedovi vlády, to ešte neznamená, že Heger na druhý deň skončí.
Je však otázne, či by sa vôbec našla v parlamente väčšina, ktorá by Hegerovu vládu odvolala. Tí poslanci, ktorí sú síce opoziční, ale sú nezaradení, respektíve majú nejaké tie minisubjekty, s ktorými by v nasledujúcich voľbách nemali šancu, by prišli o dva roky pôsobenia v NR SR, teda o slušný fi nančný zisk, a tiež o priestor na to, aby si vyrokovali nejaké ďalšie mocenské pozície.
Aké má prezidentka možnosti
Eduard Bárány, bývalý podpredseda Ústavného súdu
Po vyslovení nedôvery vláde v parlamente existujú tieto možnosti:
1. Nová vláda - Základný model spočíva v situácii, keď hlava štátu prijíma demisiu a poveruje vládu v demisii plnením jej úloh do menovania novej vlády.
2. Vláda v demisii - Druhou možnosťou je, že hlava štátu podrží vládu v demisii proti vôli parlamentu, pričom táto možnosť je časovo neohraničená. Takáto vláda pôsobí pod kontrolou hlavy štátu a v jednotlivých prípadoch - konkrétne v tých, keď vláda rozhoduje v zbore - musí mať vláda pre rozhodnutie predbežný súhlas hlavy štátu. Táto možnosť sa u nás nesprávne spája s pojmom úradnícka vláda.
3. Prezidentkina vláda - Ešte existuje možnosť, ktorá u nás nikdy nebola vyskúšaná. Hlava štátu prijme demisiu a menuje novú vládu, kde ani neuvažuje o tom, že by získala podporu parlamentu, pričom počíta s tým, že túto takpovediac „svoju“ vládu podrží do konca volebného obdobia proti vôli parlamentu. Keďže nepočíta s podporou parlamentu, nemôže sa v tomto smere spoľahnúť na nič.