Upozornila tiež, že ak by po novom podal poistenec prihlášku v jeden deň vo viac ako jednej zdravotnej poisťovni a nebude možné určiť, kde ju podal najskôr, príslušnou zdravotnou poisťovňou poistenca bude tá s vyšším počtom poistencov. Union ZP to považuje za diskriminačné. "Nie je dôvod meniť súčasné nastavenie, pri ktorom v takejto situácii ostáva poistenec vo svojej súčasnej poisťovni," podotkla hovorkyňa.
Absurdným je podľa Union ZP tiež návrh, aby poistenec musel k prihláške priložiť akceptačný list od zdravotnej poisťovne, z ktorej chce odísť, čo označila za byrokratickú záťaž. Upozorňuje, že zdravotné poisťovne by mohli účelovo opomínať svoju povinnosť vydávať akceptačný list, a tým znemožniť poistencovi právo na zmenu poisťovne. Novelou by sa podľa nej tiež prakticky znemožnil vstup nových zdravotných poisťovní na trh.
Union ZP nesúhlasí i s úradne osvedčeným podpisom. Okrem iného to bude podľa nej znamenať byrokratickú a finančnú záťaž pre poistenca a znemožnenie vstupu nových hráčov na trh. "De facto tak dôjde k zrušeniu súťaže medzi zdravotnými poisťovňami, čo v konečnom dôsledku bude viesť k zhoršeniu kvality služieb pre poistenca," dodala hovorkyňa. Za nelogické, administratívne zbytočné a finančne nákladné považuje Union ZP tiež oznamovať zmenu poisťovne poistencovi, ktorý sám prejavil vôľu ju zmeniť.
Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) víta každý návrh, ktorý zabráni nekalému prepoisťovaniu. Pre TASR to uviedla v reakcii na návrh novely zákona o zdravotných poisťovniach, ktorou chce rezort zdravotníctva minimalizovať podvodné prepoistenia.
"VšZP opakovane zaznamenáva zvýšený počet podnetov a upozornení od svojich poistencov na podvodné konanie jednotlivcov, ktorí sa dopúšťajú nekalých prepoisťovacích praktík voči našim klientom," skonštatovala pre TASR manažérka oddelenia komunikácie Eva Peterová.
Upozornila, že poisťovňa opakovane a rázne odmieta nekalé praktiky a vyzýva verejnosť na ostražitosť. Výber zdravotnej poisťovne má byť podľa nej slobodným rozhodnutím a nemôže sa uskutočniť pod vplyvom nepravdivých informácií.
Peterová poukázala, že VšZP realizuje proces prepoistenia cez odborných zdravotníckych pracovníkov, nie poisťovacích maklérov. "Často sa totiž stáva, že našich poistencov vedome zavádzajú, napríklad tvrdia, že VšZP niektoré výkony neuhradí, nemá podpísané zmluvy s lekármi, prípadne že poisťovňa končí," podotkla.